Powstało sprawozdanie z działalności UOKiK w roku 2010. Najwięcej spośród prowadzonych przez Prezes UOKiK postępowań w roku 2010, to postępowania wyjaśniające oraz postępowania antymonopolowe. Specjalnym osiągnięciem stanowiącym krok w stronę konsumenta, było utworzenie interaktywnego poradnika.

W 2010 roku Prezes UOKiK prowadziła 507 postępowań wyjaśniających oraz 143 postępowania antymonopolowe z czego 103 dotyczyły nadużywania przez przedsiębiorców dominującej pozycji rynkowej a 40 – niedozwolonych porozumień. Prezes UOKiK nałożyła również kary finansowe w wysokości ponad 347 mln zł.


Postępowania antymonopolowe


Podstawowym instrumentem Prezes Urzędu w zakresie ochrony konkurencji są postępowania antymonopolowe. Postępowania takie mogą się zakończyć m.in. nakazem zaniechania kwestionowanych działań oraz nałożeniem sankcji finansowych. Prezes Urzędu wydała w ub. roku 96 decyzji z zakresu praktyk ograniczających konkurencję. Jedną z nich była decyzja dotycząca zawarcia niedozwolonego porozumienia pomiędzy spółkami Tikkurila, Praktiker i Castorama, które ustalały ceny detaliczne farb i lakierów Tikkurila. Prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia kary na Castoramę i obniżyła ją w stosunku do Tikkurili do 9 mln zł, ponieważ spółki podjęły współpracę z Urzędem w ramach programu łagodzenia kar leniency. Na spółkę Praktiker, została nałożona sankcja w wysokości ponad 39 mln zł.


Kontrola koncentracji


Prezes UOKiK posiada również uprawnienia odnośnie kontroli koncentracji, wykorzystywane w celu niedopuszczenia do sytuacji, w której w wyniku transakcji powstanie podmiot dominujący na rynku. Urząd prowadził w ubiegłym roku 222 sprawy dotyczące łączeń i przejęć przedsiębiorców — blisko 80 więcej niż w ubiegłym roku. Wśród 150 wydanych decyzji nie było zakazu koncentracji, znalazły się za to dwie zgody warunkowo dopuszczające przejęcie i jedna kara za nie zgłoszenie zamiaru koncentracji.


Monitorowanie pomocy publicznej


Prezes UOKiK m.in. opiniuje projekty pomocy publicznej udzielanej przez państwo przedsiębiorcom w ramach programów pomocowych oraz decyzji indywidualnych przed ich wysłaniem do Komisji Europejskiej, która podejmuje decyzje w sprawach zgodności wsparcia z przepisami unijnymi. W 2010 roku Prezes Urzędu wydała 86 opinii, z których 33 dotyczyło programów pomocowych, 43 zaś – przypadków pomocy indywidualnej oraz 10 opinii w sprawie indywidualnej pomocy na restrukturyzację. UOKiK notyfikował również 40 projektów z czego 31 dotyczyło pomocy indywidualnej a 9 programów pomocowych.


Naruszenia interesów konsumentów


UOKiK prowadził w ubiegłym roku 272 postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W efekcie Prezes Urzędu wydała 221 decyzji w tym 160 stwierdzających naruszenie zbiorowych interesów konsumentów — w roku 2009 takich decyzji było 153. W celu zniwelowania sytuacji w których narzuca się konsumentowi niekorzystne postanowienia, Urząd kontynuował w 2010 roku, rozpoczęty już wcześniej program kontroli wzorców umownych stosowanych przez przedsiębiorców. Zbadano między innymi wzorce umów ubezpieczeniowych i o karty płatnicze. Efektem wszystkich kontroli było 88 wezwań do zmiany niedozwolonych klauzul. Do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierowano 22 pozwy o uznanie klauzuli za niedozwoloną, a do rejestru niedozwolonych postanowień umownych wpisano 299 postanowień. W 80 przypadkach przedsiębiorcy dobrowolnie zmienili zakwestionowane wzorce.


Ogólne bezpieczeństwo produktów


Prezes UOKiK może nakazać np. wycofanie z rynku wyrobu stwarzającego zagrożenie dla jego użytkowników, jak również nałożyć karę finansową — do 100 tys. zł. W ubiegłym roku Urząd prowadził 278 spraw związanych z ogólnym bezpieczeństwem produktów. W 84 przypadkach, po przeprowadzeniu postępowania, Prezes Urzędu wydała decyzje, w wyniku których przedsiębiorcy m.in. zostali zobowiązani do wyeliminowania zagrożeń, ostrzeżenia konsumentów, a także zakazano im wprowadzenia produktu na rynek lub zobowiązano do wycofania go z rynku. Na przedsiębiorców nałożono 22 kary pieniężne. Ponadto do Urzędu wpłynęły 82 dobrowolne powiadomienia od przedsiębiorców o tym, że wprowadzone przez nich do obrotu produkty nie spełniają wymogów bezpieczeństwa. Najwięcej pochodziło z branży motoryzacyjnej, pozostałe dotyczyły m.in. urządzeń elektrycznych i produktów dziecięcych.


Kontrola jakości paliw


UOKiK jest odpowiedzialny również za zarządzanie systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Przeprowadzone w 2010 roku kontrole pokazały, że jakość benzyny i oleju napędowego uległa nieznacznemu pogorszeniu — 3,46 proc. przebadanych próbek wylosowanych do badań nie spełniało norm (rok wcześniej było to 3,08 proc.). W przypadku gazu LPG nieprawidłowości wykryto w przypadku 3,72 proc. sprawdzonych próbek — rok wcześniej było to 0,78 proc.


Prace legislacyjne


Ważnym elementem działań UOKiK w 2010 roku były także prace legislacyjne. Do Sejmu trafił przygotowany przez Urząd projekt ustawy o kredycie konsumenckim. Ogółem w ubiegłym roku UOKiK opiniował, pod kątem zgodności z prawem ochrony konkurencji i konsumentów, projekty blisko 3 tys. aktów prawnych. Osiągnięciem Urzędu w 2010 roku, oprócz licznych konferencji i debat mających na celu popularyzację wiedzy na temat ochrony rynku i jego uczestników, było utworzenie specjalnego interaktywnego poradnika w formie pytań i odpowiedzi.


RO/źródło: UOKiK

Zobacz także:

Działania UOKiK w 2009 roku

Polkomtel zapłaci 130 mln zł za uniemożliwienie kontroli UOKiK

UOKiK skontrolował umowy o karty płatnicze