Według niezależnego raportu ekspertów opublikowanego przez Komisję Europejską należy podjąć natychmiastowe działania, aby zaradzić brakom w kwalifikacjach Europejczyków oraz zapewnić im większe szanse na rynku pracy w przyszłości.

W raporcie zatytułowanym „Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy: czas na działanie” („New Skills for New Jobs: Action Now”) podkreślono potrzebę zapewnienia właściwych bodźców zachęcających do podnoszenia kwalifikacji , a także zaznaczono konieczność zacieśnienia powiązań między kształceniem, szkoleniem i pracą, rozwijania odpowiedniego zakresu kwalifikacji oraz lepszego przewidywania przyszłych potrzeb w zakresie umiejętności.


• W chwili obecnej jeden spośród trzech Europejczyków w wieku produkcyjnym jest słabo wykwalifikowany lub nie dysponuje żadnymi formalnymi kwalifikacjami, co sprawia, że prawdopodobieństwo znalezienia przez taką osobę zatrudnienia spada o 40% w porównaniu z szansami osób mających średnie kwalifikacje.
• Wskaźnik zatrudnienia dla osób wysoko wykwalifikowanych w całej UE wynosi 84%, dla średnio wykwalifikowanych – 70%, a dla słabo wykwalifikowanych jest na poziomie 49%.
• Osoby z niskimi kwalifikacjami są mniej skłonne do podnoszenia swoich umiejętności i do uczenia się przez całe życie.
• Prawdopodobieństwo wycofania się z działalności w przypadku przedsiębiorstw, które szkolą swoich pracowników, jest 2,5 razy niższe w porównaniu z podmiotami, które nie podejmują takich inicjatyw.
• System kształcenia zapewniający wszystkim odpowiednie kwalifikacje mógłby w dalszej perspektywie przyczynić się do wzrostu PKB o 10%.








W raporcie wezwano do podjęcia działań w czterech głównych obszarach:


• Zapewnienie skuteczniejszych bodźców dla pracodawców i innych osób do podnoszenia kwalifikacji; inwestowanie w kwalifikacje musi być prowadzone na szeroką skalę oraz w sposób racjonalny, a nie wyłącznie z uwzględnieniem aspektu finansowego;
• Otwieranie przestrzeni kształcenia i szkolenia poprzez zwiększanie innowacyjności instytucji odpowiedzialnych za kształcenie i szkolenie oraz lepsze reagowanie tych podmiotów na potrzeby uczących się i pracodawców, a także poprzez rozwijanie właściwych kwalifikacji, z położeniem nacisku na konkretne wyniki kształcenia;
• Oferowanie bardziej odpowiedniego zakresu kwalifikacji, który jest lepiej dostosowany do potrzeb rynku pracy;
• Lepsze przewidywanie przyszłych potrzeb w zakresie kwalifikacji .
Zdaniem ekspertów te dziedziny są wzajemnie powiązane i dlatego wszystkie działania muszą być skoordynowane. Ponadto nie wiąże się to z odpowiedzialnością tylko jednej zainteresowanej strony, lecz wymaga wspólnych ukierunkowanych nakładów.




Brak odpowiednich kwalifikacji

W raporcie poruszono niewygodny fakt, iż pomimo postępów poczynionych w ostatnich latach, wielu Europejczyków wciąż nie jest wystarczająco wykwalifikowanych. Prawie jedna trzecia obywateli Europy w wieku od 25 do 64 lat nie ma żadnych formalnych kwalifikacji lub jest nisko wykwalifikowana, a tylko jedna czwarta dysponuje wysokimi kwalifikacjami. Osoby wykwalifikowane nie zawsze posiadają właściwe umiejętności, których poszukuje pracodawca, a w konsekwencji podaż nie jest dopasowana do popytu na rynku pracy. Należy zapewnić bardziej odpowiedni zakres kwalifikacji przekrojowych i szczegółowych.

Problem narasta z powodu zwiększającego się bezrobocia i zmian demograficznych. Zgodnie z najnowszymi prognozami Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) w nadchodzących latach powstanie około 80 mln miejsc pracy. Prawie 7 mln z tej ogólnej liczby to nowe miejsca pracy , a większość z nich będzie wymagać wysoko wykwalifikowanej siły roboczej.



KE/AS