Prezes UOKiK ukarała Getin Noble Bank za pobieranie niezgodnych z prawem opłat od użytkowników swoich kart kredytowych, którzy spóźniali się ze spłatą zadłużenia, uznając, iż powyższe działania naruszyły zbiorowe interesy konsumentów.

Getin Noble Bank powstał w czerwcu 2009 roku w wyniku połączenia dwóch spółek Getin Bank i Noble Bank. W tym samym czasie, po skardze przekazanej przez konsumenta, UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające praktyki stosowane przez bank. Wątpliwości Urzędu wzbudziły opłaty pobierane od klientów opóźniających się ze spłatą zadłużenia na karcie kredytowej.
Przeprowadzone postępowanie UOKiK wykazało, że Getin Noble Bank w Tabeli opłat i prowizji kart kredytowych i ratalnych przewidział opłatę za obsługę nieterminowej spłaty – czyli za czynności typu wysłanie sms, kontakt telefoniczny czy monit. Jak ustalił Urząd, bank już w pierwszym dniu zadłużenia automatycznie naliczał tę opłatę wszystkim klientom. Nawet w przypadku, gdy nie podejmował żadnych działań w stosunku do konsumenta
Prezes UOKiK zakwestionowała automatyczne pobieranie opłat od wszystkich klientów, którzy spóźnili się ze spłatą zadłużenia na karcie kredytowej bez względu na to, czy dodatkowe czynności zostały faktycznie podjęte. Zdaniem Urzędu jednym z efektów działania banku było niesłuszne obciążanie kosztami upomnień klientów, którzy spłacili zaległości zanim bank zdążył podjąć czynności przypominające o zadłużeniu. Niedozwolona praktyka była stosowana przez Getin Bank od 2006 roku a po fuzji w 2009 r. także przez Getin Noble Bank.
Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości blisko 2 mln zł, (1 959 044 zł). Okolicznością mającą wpływ na zmniejszenie sankcji finansowej było zaprzestanie stosowania niedozwolonej praktyki jeszcze w trakcie postępowania.



PS/UOKiK

Zobacz także:

Kara UOKiK za wprowadzenie konsumentów w błąd

UOKiK eliminuje niedozwolone praktyki na rynkach lokalnych