Z raportu NIK wynika, że brak dostatecznej liczby sprawnie prowadzonych inwestycji to główna przyczyna złego stanu infrastruktury kolejowej w Polsce.

Unijne środki pomocowe, zwłaszcza w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, dawały szansę na powstrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej. Jednak jak podkreśla NIK nie udało się tej szansy do końca wykorzystać, głównie z powodu opóźnień. Najczęstsze przyczyny opóźnień to błędy w dokumentacji przedprojektowej, projektowej i podwykonawczej, konieczność wykonywania robót dodatkowych, których nie przewidziano na etapie zlecania prac oraz niewłaściwa koordynacja prac przez komórki PLK- wynika z raportu.

Z kontroli NIK wynika, że problemy pojawiły się już na etapie przygotowania strategicznych dokumentów dotyczących budowy infrastruktury kolejowej. Rada Ministrów przyjęła Master Plan dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 r. po roku od decyzji Komisji Europejskiej w sprawie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, a dopiero po czterech latach Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015.

Zobacz: NIK: Jakość i dostępność świadczeń medycznych poza kontrolą

Zgodnie z wieloletnim programem łączna kwota na inwestycje kolejowe ma wynieść 19,2 mld zł. Zdaniem NIK zarządca infrastruktury kolejowej, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe SA, nie jest jednak wystarczająco przygotowany organizacyjnie i kadrowo do terminowej realizacji inwestycji. Spółka miała już bowiem trudności z pozyskaniem środków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wynikały one głównie z braku zabezpieczenia w odpowiednich kwotach i terminach wkładu krajowego. Izba wskazuje w tym miejscu na niewystarczający nadzór właścicielski ministra właściwego do spraw transportu nad funkcjonowaniem spółki.

NIK podkreśla, że w przypadku braku pełnego zabezpieczenia wkładu krajowego istnieje ryzyko niezrealizowania projektów określonych w Wieloletnim programie inwestycji kolejowych. W konsekwencji Polska może utracić część środków pomocowych UE, a rozpoczęte inwestycje będzie musiała dokończyć, finansując je z własnych pieniędzy.

Zobacz: NIK: Gminy źle gospodarują mieszkaniami

Niezależnie od braku wystarczających środków na dofinansowanie inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, PLK nie są dobrze przygotowane do sprawnego wykorzystywania funduszy unijnych- ocenia Izba. Po upływie połowy okresu realizacji Wieloletniego programu inwestycji kolejowych nie podpisano umów o dofinansowanie 18 z 32 zaplanowanych zadań o łącznej wartości prawie 6 mld zł. Wynikało to z m.in. z dokonywanych zmian w projektach, nierzetelnego przygotowania dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwoleń administracyjnych, czy też opóźnień w przeprowadzaniu przetargów- wynika z raportu. PLK nie miały też przygotowanych projektów zapasowych w razie wystąpienia trudności przy realizacji bieżących zadań.

PS/źródło:NIK

Zobacz także:

NIK: Jakość i dostępność świadczeń medycznych poza kontrolą