Europejskie Centrum Konsumenckie od pięciu lat pomaga konsumentom w całej Europie, informuje o ich prawach i zapewnia pomoc prawną w sporach transgranicznych.

Europejskie Centrum Konsumenckie zostało utworzone w 2005 roku na mocy umowy między Komisją Europejską i Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Głównym zadaniem ECK jest informowanie o prawach konsumentów w Unii Europejskiej oraz pomoc prawna (formułowanie skarg, przesyłanie dokumentów) i organizacyjna dotycząca sporów transgranicznych. Słabsi uczestnicy rynku mogą liczyć na wsparcie w dochodzeniu roszczeń wobec zagranicznego przedsiębiorcy oraz polubownym rozwiązaniu sporu. Działalność Centrum jest finansowana przez UOKiK oraz Komisję Europejską. Do końca 2009 roku Urząd przeznaczył ponad 1170 000 złotych na jego działalność.

ECK należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich działającej na terenie całej Unii Europejskiej oraz Islandii i Norwegii. Nowa sieć została utworzona w 2005 roku w wyniku połączenia dwóch istniejących poprzednio: Europejskich Centrów Konsumenckich (Euroguichets), które udostępniały informacje oraz zapewniały wsparcie w sprawach transgranicznych oraz Europejskiej Sieci Pozasądowej (EEJ-Net) – pomagającej konsumentom rozwiązywać spory drogą pozasądową z wykorzystaniem mediacji czy arbitrażu.

Informacje na temat sposobu rozwiązywania konsumenckich sporów transgranicznych, można znaleźć na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, otrzymać pocztą elektroniczną (info@konsument.gov.pl), telefonicznie - (22) 55 60 118, - lub faksem (22) 55 60 359. Poszkodowani konsumenci mogą również składać skargi korespondencyjnie - ECK mieści się w budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa.

UOKiK/AS