dr Tomasz Nowak, ekspert z Departamentu Prawa Podatkowego kancelarii prawnej Grynhoff Woźny Maliński

Cztery rady dla podatników w czasach kryzysu

1. Odliczstratypodatkowe

Straty podatkowe podlegają odliczeniu od dochodów w pięciu kolejnych latach podatkowych, nie więcej jednak niż 50% straty w jednym roku. Odliczenie wszystkich strat może okazać się niemożliwe. Dzieje się tak np. gdy okres niewykazywania dochodu jest dłuższy niż pięć lat albo wykazywane dochody będą niższe od poniesionych strat. Warto rozważyć zmniejszenie bieżącej straty podatkowej i „przerzucenie” kosztów do tych lat, w których podatnik sądzi, że wykaże dochód podatkowy. Zmniejszeniu kosztów może służyć np. zmniejszenie odpisów amortyzacyjnych. Jest to dopuszczalne przy amortyzacji liniowej. Pamiętać należy, że obniżenie stawki amortyzacji musi nastąpić w pierwszym miesiącu roku podatkowego. W okresie kryzysu podatnicy, którzy dotąd nie rozliczyli strat podatkowych, będę mieli z tym problem. Dlatego ustawodawca powinien rozważyć możliwość wydłużenia okresu, w którym można rozliczyć stratę i to nawet do strat już poniesionych.

2. Kasowa rada dla małych podatników

Mali podatnicy powinni rozważyć wybór metody kasowej w VAT. Pozwala to na odsunięcie obowiązku podatkowego do momentu uregulowania przez kontrahenta należności z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, podczas, gdy zasady ogólne wiążą powstanie obowiązku podatkowego z wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Moment powstania obowiązku podatkowego można odsunąć najwyżej do 90 dni, licząc od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi. W okresie kryzysu, gdy zwiększa się ryzyko utraty płynności, należałoby zastanowić się nad wydłużeniem tego okresu. Jednocześnie można by rozszerzyć zakres podmiotów uprawnionych do tej metody również na podatników innych niż mali.

3. Skorzystaj z ulgi na złe długi w VAT

Podatnicy, którzy nie otrzymali należności za sprzedany towar lub świadczoną usługę, mogą skorzystać z tzw. ulgi na złe długi w VAT. Ulga ta polega na korekcie „w dół” podatku należnego od dostawy towarów i świadczenia usług. Pamiętać należy o spełnieniu przesłanek tej ulgi, m.in. obowiązku powiadomienia kontrahenta o zamiarze skorzystania z niej. Korzystanie z tej ulgi wiąże się jednocześnie z pewną niedogodnością dla kontrahenta, gdyż po otrzymaniu takiego zawiadomienia i przy braku uregulowania należności, ma on obowiązek skorygowania „w dół” podatku naliczonego. W efekcie wzrasta wysokość podatku, jaki musi zapłacić na rzecz fiskusa.

4. Poproś o pomoc urząd skarbowy

Firmy, które nie mają środków na zapłatę bieżących zobowiązań podatkowych powinny korzystać z instytucji odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia podatku na raty. Wymaga to wystąpienia z wnioskiem do właściwego urzędu skarbowego. Niestety, decyzja urzędu ma charakter uznaniowy i w praktyce płatność podatku jest odraczana lub rozkładana na raty tylko w nadzwyczajnych przypadkach.