Krzysztof Bramorski, radca prawny, Partner Zarządzający w Kancelarii BSO Prawo & Podatki

Kryzys na pewno nie zagraża kancelariom specjalizującym się w danej dziedzinie, na których usługi zapotrzebowanie jest stosunkowo niezależne od koniunktury. Doraźny wzrost obrotów na pewno notują podmioty specjalizujące się w windykacji.

Kryzys spowodował pewne przesunięcie akcentów: widoczne są sygnały o zmniejszeniu ilości pracy w ramach projektów inwestycyjnych, spektakularnych transakcji nieruchomościowych czy fuzji i przejęć. Jednak nie należy oczekiwać tutaj nagłych decyzji, gdyż kancelarie, które wypracowały istotne know-how w tych dziedzinach, nie będą się go doraźnie pozbywać – stać je na „przeczekanie” chwilowej dekoniunktury. Mniejsze podmioty mogą zostać zmuszone do pewnych zmian, jednak i one powinny raczej rozszerzać spektrum usług, niż rezygnować z osiągniętych specjalizacji.

Najciekawszą formą przystosowania do kryzysu – i obiektywnie najkorzystniejszą dla rynku – jest podejmowana przez wiele kancelarii inicjatywa w oferowaniu usług, które w tym okresie mogą być szczególnie przydatne dla Klientów. Nasza Kancelaria przygotowała np. szereg warsztatowych szkoleń objętych wspólną nazwą „Pakietu antykryzysowego”, a dotyczących np. zabezpieczania płatności na etapie tworzenia umów, stosowania odpowiednich rozwiązań z zakresu prawa pracy, optymalizacji podatkowej czy pytań z zakresu księgowości. Propozycja spotkała się z dużym odzewem i myślę, że w znaczący sposób pomogła np. niektórym przedsiębiorcom zoptymalizować zatrudnienie, zamiast rozstawać się z częścią pracowników.