Nieuczciwa reklama jest zawsze zakazana

autor: Dobromiła Niedzielska – Jakubczyk20.09.2013, 09:50; Aktualizacja: 24.09.2013, 17:26

Na to, czy praktyka handlowa wprowadza w błąd, należy patrzeć oczami konsumenta. Nie ma przy tym znaczenia, że przedsiębiorca działał z wymaganą starannością zawodową – orzekł TS UE.

Reklama


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • komuch(2013-09-21 21:34) Zgłoś naruszenie 00

    Każda reklama jest w pewnym sensie nieuczciwa, ponieważ zawiera element manipulacji; jej zadaniem jest oddziaływanie na emocje potencjalnego nabywcy, ażeby nakłonić go do zakupów, niestety także tego, co nie jest mu potrzebne (podobno ideał handlowca to taki gość, który potrafi sprzedawać śnieg Eskimosom). Żeby to było uczciwe, należałoby zastąpić reklamę informacją handlową, bez sloganów, pięknych dziewczyn, sztuczek, zachwalania, czarowania etc. Ale wtedy być może ludzie postępowaliby bardziej racjonalnie i nie wydawali pieniędzy np. na jakieś gadżety, tylko kupowali to, co im jest rzeczywiście potrzebne (np. w grudniu nie wydalibyśmy na zakupy świąteczne 15 mld zł, tylko - powiedzmy - 5 mld), co byłoby oczywiście zabójcze dla gospodarki. Tak więc reklama jest tolerowana, jako czynnik napędzający wzrost PKB. To jeden z paradoksów kapitalizmu (eufemistycznie dziś zwanego "gospodarką rynkową"), ze jego siłą napędową jest z jednej strony chciwość bogaczy, którym nigdy nie jest dosyć, a z drugiej rozrzutnością konsumentów, którzy jakże często wyrzucają ciężko zarobione pieniądze na kupowanie czegoś, co jest akurat hałaśliwie reklamowane, a co być może... do niczego się nie przyda! Zresztą przychody firm reklamowych też tworzą PKB. Gdyby jakiś kosmita tu przyleciał, być może nie mógłby się nadziwić, dlaczego Ziemianie marnotrawią tyle zasobów na zachęcanie innych Ziemian do konsumpcji, podczas gdy panuje na tej planecie tyle ubóstwa. No, ale kapitalizm... oh, przepraszam: gospodarka rynkowa ma takie, a nie inne prawa i reklama jest jednym z katalizatorów wzrostów tych wskaźników, słupków i wykresów. Jedno wielkie szaleństwo!

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama