Strony będą w prosty i szybki sposób uzyskiwać informacje o sprawach sądowych. Pod tym kątem nowelizowany jest regulamin urzędowania sądów powszechnych.

– Projekt poszerza zakres informacji, jakie można uzyskać od sądu przez telefon – mówi Wioletta Olszewska z resortu sprawiedliwości.

Już niedługo dzwoniąc do sądu, będzie można dowiedzieć się nie tylko, kiedy zapadło dane rozstrzygnięcie, ale także, jaka jest jego treść. Ułatwieniem ma być także możliwość zgłaszania drogą elektroniczną próśb o wydanie określonych dokumentów.

Termin wejścia w życie nowego regulaminu nie jest jeszcze znany.

Życiowa konieczność

Jak informuje resort sprawiedliwości, już dziś można w sądach uzyskać pewne informacje przez telefon, np. o sygnaturze akt. Jednak zdaniem ekspertów za dużo jest ograniczeń w tym zakresie.

– Udzielanie przez sądy informacji telefonicznej albo możliwość uzyskania takich informacji na stronie internetowej to życiowa konieczność – mówi Andrzej Michałowski, adwokat, członek Naczelnej Rady Adwokackiej.

Sędziowie także zdają sobie sprawę z tego, że wiele musi się tutaj zmienić.

– Choć już dziś w wielu sądach funkcjonuje telefoniczna informacja ogólna, to sądy będą musiały całkowicie przebudować system informacji dla stron – mówi Waldemar Żurek, sędzia Sądu Okręgowego w Krakowie.

Potwierdzają to statystyki. Z badań Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka wynika, że aż 57 proc. zapytań wysyłanych do sądów drogą e-mailową pozostaje bez odpowiedzi. Podobnie jest z kontaktem telefonicznym – zdarza się, że dopiero po kilkunastu próbach udaje się dodzwonić do sądu.