Opolska spółka Nowa Itaka organizuje imprezy turystyczne za pośrednictwem oddziałów na terenie całego kraju pod marką Itaka. W wyniku przeprowadzonej przez Urząd kontroli stwierdzono, że organizator nie podawał rzetelnych i pełnych informacji, m.in. na temat zgłaszania nieprawidłowości podczas trwania imprezy turystycznej. Ponadto w stosowanych wzorcach umownych znalazło się m.in. sześć postanowień wpisanych do rejestru klauzul niedozwolonych.
Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziło m.in. postanowienie, zgodnie z którym konsument nie miał prawa domagać się rekompensaty za opóźnienia rozpoczęcia imprezy turystycznej, które były krótsze niż 12 godzin. Tymczasem zgodnie z prawem każde opóźnienie wiąże się z wykonaniem umowy w sposób nienależyty, co dla klienta może oznaczać prawo do ubiegania się o stosowną rekompensatę. Biuro podróży ponosi odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy i nie może jej wyłączyć na podstawie postanowień w niej zawartych. Wyjątek stanowią sytuacje spowodowane: działaniem lub zaniechaniem samego klienta, niemożliwym do przewidzenia działaniem osoby trzeciej albo siłą wyższą. Wielkość rekompensaty za opóźnienia związane z rozpoczęciem imprezy turystycznej jest każdorazowo określana przez strony umowy.
Wśród stosowanych przez opolską spółkę praktyk, które zakwestionowała Prezes Urzędu znalazło się także zastrzeganie, że biuro podróży nie zwraca ceny niewykorzystanych przez klienta elementów programu imprezy np. wycieczek. Oznaczało to, że w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie zrealizował części umowy, oszczędzając w ten sposób wpłaconą przez klienta kwotę, ten ostatni nie miał możliwości dochodzenia zwrotu należnych mu pieniędzy za niezrealizowaną część usługi. Cena imprezy turystycznej jest wynikiem zsumowania opłat za poszczególne świadczenia realizowane na rzecz klienta. Zgodnie z prawem, gdy jedno lub kilka z tych świadczeń nie zostaną zrealizowane lub zostaną zrealizowane tylko częściowo, konsument może domagać się rekompensaty od organizatora imprezy turystycznej.
Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w łącznej wysokości 2 747 931 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku od 9.00 do 17.00.
wczasowiczka(2012-07-24 12:47) Zgłoś naruszenie 00
Witam,w 4 osoby byliśmy z Itaki na Rodos. Jesteśmy bardzo zadowoleni, wszystko się zgadzało z opisem, ale my również wylecieliśmy przed 24.00 w nocy w dniu od którego mieliśmy zapłacone wczasy,więc ten dzień był stracony co nie jest uczciwe, natomiast ostatni dzień wykorzystaliśmy do końca.gdyż wylot mieliśmy dopiero o 4.00 rano dnia następnego,Ogólnie wczasy były rewelacyjne .Wróciliśmy b. zadowoleni!
OdpowiedzPokrzywdzona(2011-06-13 14:12) Zgłoś naruszenie 00
To fakt, Itaka oszukała mnie dwukrotnie. Raz zamiast wyleciec o godz. 18 i spędzić noc w hotelu, wyleciałam następnego dnia o 4.00.Straciłam jeden nocleg.Innym razem przyspieszono mi wylot do kraju o 11 godzin ! I znów spędziłam noc w samolocie zamiast w opłaconym hotelu. Zero reakcji na moją reklamację i tylko stek bzdur odnośnie regulaminów wewnętrznych. Itaka oszukuje klientów !
OdpowiedzOszukany(2011-06-14 10:07) Zgłoś naruszenie 00
Ja również 2 razy byłem oszukany - po przylocie zmieniono mi hotel zasłaniając się overbookingiem. Mimo że na kilka godzin przed wylotem pytałem czy wszystko jest w porządku. Po przylocie okazało się że ludzie z poprzedniego turnusu tez byli przeniesieni. Nigdy więcej takiej ruletki.
Odpowiedzagatini(2011-06-14 10:23) Zgłoś naruszenie 00
do pokrzywdzonej
Odpowiedzskoro Ci przyspieszono wylot o 11 godzin, to jakim cudem miałaś spędzić nocleg w opłaconym hotelu, skoro wylot był wcześniej??? Chyba raczej w domu :-) nie przysługuje Ci doba hotelowa, jeżeli wylot jest wcześniej niż zamierzony, a co za tym idzie, lepszy nocleg w samolocie niż na wealizkach w recepcji
robby(2011-06-20 23:44) Zgłoś naruszenie 00
bo biuro sie sprawdza przed wyjazdem, w sieci jest pelno opinii o tym jak itaka robi w konia swoich klientow wlasnie z przesuwaniem gozin wylotow i przylotow. jak szukalem biura gdy chcialem do grecji na zakyntos to spedzilem kilka godzin w sieci. efekt - wakacje udane, hotel (gloria maris) tez zgodny z opisem, a organizacja i transfer tak jak sie umawialem. wynik - udane wakacje;)
Odpowiedzmarian(2011-06-23 12:17) Zgłoś naruszenie 00
Witam, prawda jest taka byłem z rodziną w tamtym roku, kilku moich znajomych w tym roku z biura ITAKA.Prawda jest taka że opóźnianie nie są winą operatora Lotniczego tylko Itaki która w chwili sprzedaży państwu wczasów już dobrze wie ze terminy wylotu i przylotu będzie całkiem inny niż oferowany podczas zakupu wczasów. I tak mają państwo wylot np o 5.00 a tu opóźnienie i wylot o 22.00 Itaka już wcześniej wiedziała że tak będzie i od państwa pobrała pieniążki za ten dzień pobytu ale już hotelowi nie zapłaciła czysty zysk. A teraz wylot z upragnionych wczasów miał być o 22.00 cały dzień leżenia jedzenia i picia a tu znowu niespodzianka wylot o 9.00 tak aby Itaka nie opłacała następnej doby hotelowej choć wy zapłaciliście za ten dzień. I tak Itaka ma czysty zysk z państwa skróconego o 2 dni pobytu. Nie spotkałem się jeszcze z osobą która by nie została w w ten sposób oszukana.
OdpowiedzTomek(2011-06-29 10:16) Zgłoś naruszenie 00
Zostałem oszukany przez Itakę i będę pisał reklamację tak jak większość turystów, która jechała do tego samego hotelu w Hiszpanii (Barcelo Punta Umbria). Powód - niezgodność opisu ze stanem faktycznym. Może jak zapłacą klika kar to zaczną traktować klienta poważnie.
OdpowiedzAsia(2012-06-08 20:57) Zgłoś naruszenie 00
Witam, ja też jak pozostali czuję się oszukana. Nasza wycieczka została odwołana na 3 dni przed odjazdem. To zupełnie nie profesjonalne podejście do klienta.
Odpowiedz