Taką możliwość przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, który został przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury.
Od 1 lipca 2011 roku Inspekcja Transportu Drogowego będzie mogła karać kierowców za wykroczenia zarejestrowane fotoradarami. W ramach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego będzie działało Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, gdzie będą trafiały wszystkie zdjęcia z zarejestrowanymi wykroczeniami. W tym miejscu za pomocą komputerów i nowych technologii właściciel samochodu, którym popełniono wykroczenie, ma być szybko identyfikowany. Aby nakładanie mandatów np. za przekroczenie prędkości odbywało się szybciej, nie wystarczy jednak zmiana samej ustawy. Resort infrastruktury musi jeszcze zmienić rozporządzenia.
Mandat, który powstanie w systemie informatycznym, zostanie wydrukowany i będzie na nim pieczątka oraz podpis inspektora, który go wystawi. Z tym że podpisu odręcznego nie będzie, jeżeli inspektor będzie miał specjalny numer identyfikacyjny, który wówczas znajdzie się na wydrukowanym mandacie, a obok wygenerowany graficznie jego podpis.
Nowelizacja rozporządzenia umożliwi też doręczanie mandatów kredytowanych za pośrednictwem poczty. Warunkiem wystawienia mandatu kredytowanego doręczanego korespondencyjnie będzie złożenie wcześniej przez sprawcę wykroczenia oświadczenia, w którym przyzna się do popełnienia zarzucanego mu czynu. Kierowca na otrzymanym formularzu będzie jeszcze musiał wyrazić zgodę na przyjęcie takiego mandatu w określonej wysokości.
Ministerstwo Infrastruktury pracuje także nad zupełnie nowym rozporządzeniem w sprawie wzorów dokumentów stosowanych przez głównego inspektora transportu drogowego w postępowaniach w sprawach o wykroczenia ujawnione za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących zainstalowanych w pasie drogowym dróg publicznych.
Określi ono wzory dokumentów stosowanych przez głównego inspektora transportu drogowego w postępowaniach w sprawach o wykroczenia ujawnione za pomocą stacjonarnych fotoradarów. Jednym z takich dokumentów ma być wezwanie właściciela pojazdu do wskazania kierującego pojazdem lub użytkownika pojazdu. Właściciel auta zostanie na nim pouczony m.in. o konsekwencjach niewskazania sprawcy wykroczenia. Otrzyma też inny dokument, którym będzie specjalne oświadczenie. Na tym dokumencie będzie miejsce do wskazania osoby kierującej pojazdem w czasie wykroczenia. W dodatku część formularza będzie musiał wypełnić właśnie sprawca naruszenia drogowego. Właściciel samochodu będzie mógł też zaznaczyć, że pojazd był użyty wbrew jego woli i nie wie, kto nim jechał w trakcie zarejestrowanego zdarzenia.
Inspektor ITD(2011-06-26 11:14) Zgłoś naruszenie 00
USTAWA z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dziennik Ustaw Rok 2000 Nr 98 poz. 1071)
OdpowiedzArt. 44. [Doręczenie zastępcze] 25
§ 1. W razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 42 i 43:
1) poczta przechowuje pismo przez okres czternastu dni w swojej placówce pocztowej - w przypadku doręczania pisma przez pocztę,
2) pismo składa się na okres czternastu dni w urzędzie właściwej gminy (miasta) - w przypadku doręczania pisma przez pracownika urzędu gminy (miasta) lub upoważnioną osobę lub organ.
§ 2. Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie siedmiu dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w miejscu określonym w § 1, umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.
§ 3. W przypadku niepodjęcia przesyłki w terminie, o którym mowa w § 2, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od daty pierwszego zawiadomienia.
§ 4. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa w § 1, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.
Przepis art. 44 poddany był kilku zmianom. Najpierw znowelizowano jego brzmienie w 1998 r. w celu dostosowania do zmian spowodowanych oddzieleniem poczty od telekomunikacji i ustaleniem nowych zasad świadczenia powszechnych usług pocztowych. Następna zmiana brzmienia przepisu, nadająca nową formę i częściowo zmieniająca treść, została wprowadzona przepisami ustawy z 12.6.2003 r. - Prawo pocztowe (tekst jedn. Dz.U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 ze zm.). Ostatnia zmiana została wprowadzona ustawą z 11.3.2005 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. Nr 78, poz. 682), a jej celem jest dostosowanie przepisów do stanowiska zajętego przez TK w wyroku z 17.9.2002 r., SK 35/01 (Dz.U. Nr 157, poz. 1318; OTK-A 2002, Nr 5, poz. 60) odnośnie do obowiązku dwukrotnej awizacji pism sądowych ze względu na poszanowanie prawa do sądu, zawarowanego w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP, istotnego również dla stron postępowania administracyjnego, którym ograniczenia w doręczeniu pism mogą bezpośrednio lub pośrednio uniemożliwić skorzystanie z drogi sądowej kontroli działania administracji publicznej.
Istotne znaczenie w określeniu treści prawnego unormowania zawartego w art. 44 ma ustalenie, który z podmiotów dopełnia czynności doręczenia pisma. Przepisy art. 44 trzeba rozpatrywać w łączności z unormowaniem art. 39 stanowiącym o kręgu podmiotów, którym powierza się te czynności. Wyróżnia się dwie zasadnicze kategorie podmiotów doręczających pismo: pracowników poczty (operatora publicznego) oraz inne osoby (pracownicy organu prowadzącego sprawę lub innego organu administracyjnego, inne osoby upoważnione do doręczeń). Każdy z tych podmiotów będzie miał obowiązek podjęcia czynności zmierzających przede wszystkim do doręczenia właściwego na zasadzie art. 42 i dopiero w przypadku nieobecności adresata w jego mieszkaniu można zastosować doręczenie zastępcze na mocy art. 43. Podstawy do zastosowania przepisów art. 44 zachodzą dopiero po ustaleniu, że ani nie można dokonać doręczenia właściwego, ani zastępczego. W art. 44 uwzględnia się zróżnicowanie podmiotów dokonujących doręczenia, ustalając różne zasady zawiadamiania o piśmie i miejscu jego przechowywania, natomiast identyczne jest prawne następstwo upływu terminu przechowywania pisma w obu miejscach - po zwrocie niedoręczonego pisma do organu administracyjnego powstaje procesowy skutek prawny doręczenia. Podmiot doręczający pismo nie będzie ani obowiązany, ani uprawniony do ustalania skutku prawnego wynikającego z przepisu art. 42 § 2 (por. komentarz Nb 2), ani ustalania okoliczności, które są wymienione w art. 48 § 1, ani też stwierdzania skutku prawnego upływu terminu przechowywania pisma (art. 44 § 4), bo należy to do kompetencji organu administracyjnego.
mondrale(2011-06-26 22:18) Zgłoś naruszenie 00
A SIURKI myjecie
Odpowiedzstrażnik(2011-06-25 09:08) Zgłoś naruszenie 00
Bzdura do potęgi. Wystarczy nie odbierać korespondencji od ITD . Żadna sprawa nie trafi do sądu jeżeli w aktach sprawy nie bedzie potwierdzenia dostarczenia korespondencji. Dwukrotne awizowanie nie jest uznawane przez sądy.
OdpowiedzAdam(2011-06-25 09:47) Zgłoś naruszenie 00
Właśnie, że dwukrotne awizowanie jest uznawane przez sądy sam znam kilka takich spraw.
OdpowiedzPrawnik(2011-06-26 21:28) Zgłoś naruszenie 00
Przepis który zobowiązuje właściciela pojazdu do wskazania winnego np syna ,jest oczywiście niezgodny z konstytucją i może został wymyślony przez milicjantów kształconych w systemie komunistycznym. Prawo to obowiązywało w czasie stanu wojennego!
Odpowiedzinspektor ITD(2011-06-26 11:08) Zgłoś naruszenie 00
Strażnik widzę że znasz się na prawie...?! ...aż szkoda słów, ale postaram się odpowiedzieć na Twoje brednie i bzdury które napisałeś:
OdpowiedzZa skutecznie doręczone pismo w postępowaniu sądowoadministracyjnym można uznać tylko takie, które będzie dwukrotnie zawiadamiało adresata o przesyłce sądowej.
Jeszcze niedawno pismo procesowe nadane z sądu czekało na jego adresata tylko siedem dni. Równocześnie nie było powtórnie awizowane. Po upływie tego terminu sąd administracyjny uznawał je za doręczone ze wszelkimi tego konsekwencjami. Od 16 kwietnia 2009 r. obowiązujące nowe przepisy, które mają zastosowanie w postępowaniu sądowoadministracyjnym i są konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego (orzeczenie z 28 lutego 2006 r., sygn. akt P 13/05), który zakwestionował regulacje dotyczące doręczenia zastępczego. Zgodnie z nowelizacją przesłanką skuteczności doręczenia będzie dwukrotne zawiadomienie adresata o przesyłce oraz upływ czternastodniowego terminu przechowywania pisma w placówce pocztowej lub urzędzie gminy.
14 dni na poczcie
Sąd administracyjny dokonuje doręczeń przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione przez sąd osoby lub organy. Należy pamiętać, że do doręczania pism w postępowaniu sądowym przez pocztę stosuje się tryb doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym.
W przypadku braku możliwości skutecznego doręczenia pisma będzie ono składane na okres czternastu dni w placówce pocztowej albo w urzędzie gminy. Z kolei zawiadomienie o pozostawieniu pisma zostanie umieszczone w oddawczej skrzynce pocztowej, a gdy to nie będzie możliwe, na drzwiach mieszkania adresata lub w miejscu wskazanym jako adres do doręczeń. Ponadto pismo o pozostawieniu korespondencji z sądu administracyjnego będzie można umieścić na drzwiach biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, informując jednocześnie o możliwości odbioru pisma w terminie siedmiu dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia. W przypadku niepodjęcia pisma w powyższym terminie poczta powtórnym zawiadomieniem poinformuje o możliwości jego odbioru w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od dnia pierwszego zawiadomienia. Z upływem ostatniego dnia czternastodniowego okresu doręczenie uważane będzie za dokonane i skuteczne.
Sposoby doręczania
Dodatkowo zgodnie z przepisami ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w toku sprawy, adwokaci i radcy prawni mogą doręczać sobie nawzajem pisma bezpośrednio za potwierdzeniem odbioru i oznaczeniem daty.
Doręczenie adresatowi może nastąpić także przez wręczenie mu pisma bezpośrednio w sekretariacie sądu. Wszelka korespondencja z sądu powinna być doręczana w dni pracujące. W dni ustawowo wolne od pracy oraz w porze nocnej doręczeń można dokonywać tylko w wyjątkowych przypadkach, za uprzednim zarządzeniem prezesa sądu. Istotnym obowiązkiem, o którym muszą pamiętać strony i ich przedstawiciele, jest obowiązek zawiadamiania sądu o każdej zmianie swojego zamieszkania, adresu do doręczeń lub siedziby. W przypadku zaniedbania tego obowiązku pismo pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia, chyba że nowy adres jest sądowi znany. O powyższym obowiązku i skutkach jego niedopełnienia sąd powinien pouczyć stronę przy pierwszym doręczeniu.
Policjant(2011-06-27 00:59) Zgłoś naruszenie 00
Do geniusza z ITD.Powiedz mi w którym miejscu ustawy " fotoradarowej " jest mowa o SĄDZIE ADMINISTRACYJNM? Ja wyczytałem jedynie, że sprawy mają być rozpatrywane na podstwaie kodeksu wykroczeń i kodeksu postępoania w sprawach o wykroczenia. Może najpierw naucz się czytać ze zrozumieniem bo to już od 1 lipca masz nas kontrolować. No i wypadałoby przeprosić STRAŻNIKA bo on oczywiście ma racię. Sądy Powszechne zn. Karne przed którymi odbywają sie rozprawy na podstawie ww kodeksów rzeczywście nie uznają dwukronego awizowania.
OdpowiedzKierowca(2011-09-12 20:21) Zgłoś naruszenie 00
Witam, a możecie mi odpowiedzieć co powinienem dostać od ITD w przesyłce dotyczącej wykroczenia? mandat? zdjęcie? formularz? ... ktoś wie dokładnie ?
Odpowiedzdiablol(2011-09-22 22:24) Zgłoś naruszenie 00
Witam, właśnie dostałem wezwanie z GITD do wskazania osoby kierującej w danym dniu moim samochodem.Sprawa oczywiście dotyczy przekroczenia prędkości.Wykroczenie było popełnione na początku sierpnia więc nie jestem w stanie stwierdzić kto wtedy prowadził samochód(brak zdjęcia dołączonego do przesyłki).Jak nie podam kto to dostane mandat za nie wskazanie osoby prowadzącej, ale ja naprawdę nie pamiętam kto wtedy prowadził.
Odpowiedz