Oznaczenie towaru jest gwarancją jakości dla konsumenta. Warto zatem zadbać, aby nie było ono wykorzystywane przez szukających łatwego zysku nieuczciwych konkurentów
Posiadanie rozpoznawalnego oznaczenia oferowanych towarów lub usług ma kluczowe znaczenie dla pozycji firmy na rynku. Znak towarowy to bardzo skuteczne narzędzie walki o konsumenta, a także gwarancja rozpoznawalności przedsiębiorcy i jego towarów.
– Znak towarowy to w dobie szybkiego rozwoju gospodarczego wartość, którą doceniają jedynie przewidujący i świadomi jej znaczenia przedsiębiorcy. Dla pozostałych ochrona znaku towarowego to zbytek – wskazuje rzecznik patentowy Robert Jarzynka z kancelarii Jarzynka i Wspólnicy.
Należy jednak pamiętać, że takie oznaczenie może być bezprawnie wykorzystywane przez konkurencję. Warto zatem zadbać o jego odpowiednią ochronę.
– Samo dysponowanie znakiem towarowym nie chroni przed jego wykorzystaniem przez osoby trzecie, czego efektem może być utrata wartości znaku towarowego, a także wymierne straty materialne po stronie przedsiębiorcy – ostrzega Jarosław Cholewa z kancelarii Kaczor, Klimczyk, Pucher, Wypiór.

Wyraz, rysunek, melodia

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie przedstawiane w sposób graficzny, które pozwala na odróżnienie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od tych, które są oferowane przez inną firmę. Pojęcie to jest przy tym bardzo pojemne. Najbardziej typowymi przykładami takich oznaczeń są: znak słowny, graficzny lub ich połączenie.
– Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy – tłumaczy rzecznik patentowy Monika Kowalczyk z kancelarii Chałas i Wspólnicy.
Ułatwienie rozróżniania identycznych lub podobnych produktów poszczególnych firm nie jest jednak jedyną funkcją znaków towarowych. Dzięki takiemu oznaczeniu przedsiębiorca może także określić jakość swoich towarów lub zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z proponowanych usług.

Rejestracja znaku

Ze względu na istotną rolę znaków towarowych dla działalności przedsiębiorcy warto jest dokonać rejestracji stosowanego oznaczenia.
– Ochrona znaku jest udzielana na 10 lat, przy czym może być przedłużana dowolną liczbę razy. Właścicielem znaku może być zarówno osoba fizyczna, jak i prawna – mówi rzecznik patentowy Paweł Wac z kancelarii rzeczników patentowych Polservice, członek Krajowej Rady Rzeczników Patentowych.
W tym celu należy uzyskać prawo ochronne w krajowym, regionalnym lub międzynarodowym urzędzie ds. ochrony własności przemysłowej. Wybór konkretnej placówki powinien zależeć od obszaru, na którym dany przedsiębiorca zamierza oferować swoje towary lub usługi.
– Są to Urząd Patentowy RP, w którym uzyskuje się ochronę na terenie Polski, czy też Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego usytuowany w hiszpańskiej miejscowości Alicante, w którym uzyskuje się ochronę w całej Unii Europejskiej – wskazuje Monika Kowalczyk.
Znaki towarowe rejestruje się dla określonych towarów i usług. Należy jednak pamiętać, że nie uzyskamy praw ochronnych na oznaczenia, które nie pozwalają na dostateczne odróżnienie.
– Ocena, czy dany znak towarowy ma dostateczne znamiona odróżniające, dokonywana jest indywidualnie w każdym przypadku – zaznacza Jarosław Cholewa.
Kryterium tego nie spełniają te z nich, które weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w utrwalonych praktykach handlowych.



Nieuczciwy konkurent

Rejestracja znaku towarowego uprawnia do jego wyłącznego używania w sposób zarobkowy.
– Właściciel uzyskuje monopol na umieszczanie tego znaku na towarach lub ich opakowaniach, oferowanie i wprowadzanie ich do obrotu, import lub eksport czy posługiwanie się nim w celu reklamy – mówi Paweł Wac.
Nie wszyscy przedsiębiorcy zabiegają o ochronę, często uważając takie działania za zbędny wydatek. Ich brak może się jednak okazać jeszcze bardziej kosztowny.
– Działania liczących na szybki zysk nieuczciwych konkurentów mogą spowodować wymierne straty i zniszczyć budowaną przez lata renomę, jak również doprowadzić do degeneracji znaku, który staje się tylko nazwą rodzajową – zauważa Monika Kowalczyk.
Dzięki rejestracji znaku przedsiębiorca uzyskuje skuteczne narzędzie walki z firmami, które w sposób nielegalny podszywają się pod znane już na rynku znaki.
– Każdy właściciel znaku może żądać od osoby, która naruszyła jego prawo, zaniechania takich działań, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, naprawienia wyrządzonej szkody lub podania do publicznej wiadomości części albo całości orzeczenia lub informacji o orzeczeniu – tłumaczy Paweł Wac.
Monika Kowalczyk zaznacza, że straci na tym nie tylko przedsiębiorca stosujący pierwotnie i promujący dany znak, ale również konsument, który może zostać wprowadzony w błąd co do pochodzenia i jakości towaru czy usługi.
Znak towarowy jest istotnym składnikiem kapitału przedsiębiorstwa, który może być zbyty, zastawiony, a nawet dziedziczony. Na jego używanie można także udzielić licencji. Jak podkreśla Paweł Wac, znaki towarowe podnoszą zatem wartość majątku przedsiębiorstwa, szczególnie jeśli są dobrze rozpoznawalne na rynku.