Procedura rejestracyjna odbywa się zgodnie z przepisami postępowania administracyjnego. Zainteresowany w przypadku odmowy dopuszczenia pojazdu do użytkowania może odwołać się do samorządowego kolegium odwoławczego.
Warunkiem dopuszczenia pojazdu do ruchu po drogach publicznych jest jego zarejestrowanie. W tym celu właściciel samochodu musi złożyć wniosek w starostwie powiatowym właściwym dla miejsca swojego zamieszkania. Dla miast na prawach powiatu jest to prezydent miasta.

Pozwolenie czasowe

Procedura rejestracji pojazdu odbywa się w trybie określonym przepisami kodeksu postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia ministra infrastruktury z 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. z 2007 r. nr 137, poz. 968 ze zm.).
Kończy się ona wydaniem decyzji administracyjnej. Dlatego w celu umożliwienia korzystania z pojazdu nowemu właścicielowi organ rejestrujący, zanim zakończy postępowanie, dokonuje czasowej rejestracji na okres 30 dni. W tym czasie zamawia w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych dowód rejestracyjny.
Dokumentem umożliwiającym korzystanie z samochodu jest pozwolenie czasowe, które przed upływem wyznaczonego terminu należy wymienić w starostwie powiatowym na dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, gdy jest ona wymagana.

Wymagane dokumenty

Rejestracji pojazdu wcześniej używanego dokonuje się na wniosek nowego właściciela, który musi do wniosku dołączyć następujące dokumenty:
● oryginał dowodu własności pojazdu (umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, o dożywocie, faktura VAT, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności),
● dotychczasowy dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym lub decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu,
● kartę pojazdu, jeżeli była wydana,
● tablice rejestracyjne,
● dowód tożsamości (dotyczy osób fizycznych, a także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli osoba prowadzi taką działalność),
● aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadanym nr. REGON (dotyczy podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym),
● pełnomocnictwo (w przypadku gdy osoba fizyczna działa przez przedstawiciela),
● dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie (dopuszcza się przedstawienie dokumentu wystawionego na dotychczasowego właściciela pojazdu).
Natomiast dla rejestracji nowego samochodu należy do wniosku dodatkowo dołączyć wyciąg ze świadectwa homologacji, dowód uiszczenia opłaty recyklingowej lub oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci.
Obowiązek wnoszenia tej opłaty nie dotyczy przypadków nabywania nowych samochodów w Polsce od podmiotów prowadzących działalność w zakresie obrotu lub producentów pojazdów, którzy na takie samochody wydają karty pojazdu. Podmioty te do faktury potwierdzającej jego sprzedaż muszą dołączyć oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów, o którym stanowi art. 11 ust. 4 ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 25, poz. 202 ze zm.). Oświadczenie to może być zastąpione stosownym zapisem (adnotacją) na fakturze.
Starosta, rejestrując pojazd, może sprawdzić, czy zgłoszony samochód nie został skradziony, przywłaszczony lub utracony w inny sposób. Dokonuje tego, wysyłając zapytanie do Komendy Głównej Policji o dane z Systemu Informacyjnego Schengen.



Ubezpieczenie OC

Zgodnie z art. 23 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. nr 124, poz. 1152 ze zm.) posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z jego ruchem. Przepisy te stosuje się także do posiadacza lub kierującego, przed rejestracją samochodu, jak również do posiadacza lub kierującego pojazdem zarejestrowanym za granicą, niedopuszczonym do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz do posiadacza lub kierującego pojazdem historycznym, od chwili jego wprowadzenia do ruchu.
Dlatego wraz ze sprzedażą pojazdu zbywca jest zobowiązany do przekazania nabywcy dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia OC oraz do powiadomienia zakładu ubezpieczeń o zbyciu samochodu, w terminie 30 dni od jego dokonania, oraz o danych osobowych jego nabywcy. Do czasu powiadomienia zakładu ubezpieczeń nabywca i zbywca ponoszą solidarną odpowiedzialność za uiszczenie składki ubezpieczeniowej należnej za okres od dnia powiadomienia zakładu ubezpieczeń o fakcie jego zbycia.

Rejestracja docelowa

Po terminie określonym w pozwoleniu czasowym należy się ponownie zgłosić w urzędzie po dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, jeżeli jest wymagana. Wymiana pozwolenia czasowego na dowód rejestracyjny jest bezpłatna.
Postępowanie rejestracyjne kończy się wydaniem decyzji od której w ciągu 14 dni od jej otrzymania przysługuje odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego.
Należy także pamiętać, że zawarcie umowy kupna-sprzedaży samochodu jest czynnością cywilnoprawną (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, Dz.U. z 2007 r. nr 68, poz. 450 ze zm.).
Z tym faktem wiąże się obowiązek zapłaty podatku w wysokości 2 proc. wartości pojazdu. Na złożenie deklaracji kupujący ma 14 dni od daty zawarcia umowy. Wzór deklaracji określa rozporządzenie ministra finansów z 16 grudnia 2008 r. w sprawie sposobu pobierania i zwrotu podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. nr 234, poz. 1577 ze zm.).
Opłaty związane z rejestracją pojazdu
Za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic rejestracyjnych należy uiścić opłaty:
● 13,50 zł – pozwolenie czasowe;
● 30 zł – tablice rejestracyjne motorowerowe;
● 40 zł – tablice rejestracyjne motocyklowe;
● 80 zł – tablice rejestracyjne samochodowe;
● 1000 zł – tablice rejestracyjne indywidualne samochodowe;
● 500 zł – tablice rejestracyjne indywidualne motocyklowe;
● 40 zł – tablice rejestracyjne na przyczepę;
● 30 zł – tymczasowe tablice samochodowe;
● 12 zł – tymczasowe tablice motocyklowe;
● 12 zł – tymczasowe tablice motorowerowe;
● 100 zł – zabytkowe tablice samochodowe;
● 50,00 – zabytkowe tablice motocyklowe;
● 12,50 zł – komplet nalepek legalizacyjnych;
● 18,50 zł – nalepka kontrolna na przednią szybę pojazdu;
● 54 zł – dowód rejestracyjny.
Podstawa prawna
Art. 72, art. 78 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.).
Rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2007 r. nr 186, poz. 1322 ze zm.).
Rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz.U. nr 230, poz. 2302 ze zm.).