Nawet 30-minutowe filmy i programy publicystyczne będą mogły być przerywane reklamami. Wyjątkiem będą audycje dla dzieci i transmisje uroczystości religijnych.
W telewizji i radiu częściej będą emitowane reklamy. Film czy program będzie można przerwać blokiem reklam, jeżeli trwa przynajmniej 30 minut, a nie 45, jak to jest obecnie – takie rozwiązanie przewiduje projekt założeń do nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, którym dziś ma zająć się Rada Ministrów.
Rozwiązania, które proponuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zniosą także obecny zakaz przerywania reklamami audycji publicystycznych, dokumentalnych i religijnych, które trwają krócej niż 30 minut. Wyjątkiem będą transmisje uroczystości religijnych oraz programy dla dzieci. Reklamy nie przerwą także serwisów informacyjnych.
Spoty reklamowe i telesprzedażowe, które przerywają audycję, będą mogły być emitowane nawet co 10 minut, ale ich czas nie będzie mógł przekroczyć 12 minut.
Aby większa częstotliwość umieszczania reklam nie była uciążliwa dla odbiorów, autorzy założeń proponują, by nie można było często emitować pojedynczych spotów reklamowych i telesprzedażowych. Takie ograniczenie będzie wyłącznie w przekazach telewizyjnych. Ponadto nie obejmie wydarzeń sportowych.
Co prawda nikt nie pokusi się o przerywanie szybkimi spotami meczu piłkarskiego, ale taka możliwość zostanie wykorzystana np. pomiędzy rundami transmitowanych walk bokserskich.
Taka liberalizacja rynku reklam w telewizji i radiu związana jest z faktem, iż media te zaczęły tracić wpływy z tego tytułu. Część reklamodawców coraz częściej kie-ruje swoje przekazy do internetu.
Nowe rozwiązania mają zakazać emisji ukrytych reklam i przekazów handlowych. Takie przekazy mają być podawane w taki sposób, aby widz był w stanie odróżnić je od materiałów redakcyjnych.
Nowe przepisy mają uregulować także zasady umieszczania produktów w filmach i serialach. Puszka z napojem nie będzie mogła być nadmiernie eksponowana. Takie produkty nie będą w ogóle mogły się znaleźć w publicystyce, programach informacyjnych i skierowanych do dzieci.
Niektóre z propozycji ucieszą fanów polskiej muzyki. Polscy twórcy zajmą 75 proc. czasu nadawania utworów w godzinach od 6.00 do 23.00. Z danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynika, że utwory słowno-muzyczne w języku polskim są nadawane głównie w porze nocnej – między godziną 23.00 a 6.00.
12 minut będzie mógł trwać maksymalnie blok reklamowy