ZMIANA PRAWA - Wszystkie głosowania w wyborach ogólnokrajowych do Sejmu, Senatu, a także wybory prezydenta mają się odbywać w ciągu dwóch dni. Tylko referendum lokalne i wybory samorządowe trwałyby jeden dzień.
Ujednolicenie przepisów o wykonywaniu niektórych czynności wyborczych zakłada komisyjny projekt ustawy zmieniający przepisy ordynacji wyborczych, którym wczoraj zajęła się sejmowa Komisja Nadzwyczajna.

Jednolite zasady

Na potrzebę nowelizacji ustaw wyborczych i referendalnych wielokrotnie zwracała już uwagę Państwowa Komisja Wyborcza. Przedstawiała też propozycje zmian. Tym razem zasady przeprowadzania wyborów i referendów chcą ujednolić posłowie. Istotne zmiany proponują m.in. w zakresie czasu głosowania W myśl komisyjnego projektu poselskiego wybory do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego, wybory Prezydenta RP oraz referendum ogólnokrajowe trwać mają obligatoryjnie dwa dni – czyli dzień wolny od pracy oraz dzień go poprzedzający od godz. 8.00 do 20.00 każdego dnia. Dziś wybory posłów, senatorów, Prezydenta RP, samorządowe oraz referenda lokalne odbywają się jednego dnia od godz. 6.00 do 20.00. Głosowanie na europosłów trwa także jeden dzień, z tym, że od godz. 8.00 do 22.00. Natomiast głosowanie w referendum ogólnokrajowym, w zależności od decyzji podjętej przez prezydenta, może być jedno- lub dwudniowe. Jeżeli odbywa się jednego dnia, to trwa od godz. 6.00 do 22.00, natomiast w przypadku dwudniowego głosowania od godz. 6.00 do godz. 20.00.



Wyższa frekwencja

Posłowie twierdzą, że dwudniowe głosowanie umożliwi wzięcie w nim udziału większej liczby wyborców, a tym samym przyczyni się do wyższej frekwencji.
Natomiast wybory samorządowe i referenda lokalne, ze względu na ich specyfikę, mają być jednodniowe. Jednak w celu ułatwienia wyborcom dotarcia do lokalu wyborczego głosowanie ma trwać dłużej niż jest obecnie, czyli od godz. 6.00 do 22.00.

Temat referendum

Wczoraj również odbyło się w Sejmie pierwsze czytanie senackiego projektu zmiany ustawy o referendum lokalnym. Dzięki tej nowelizacji wymuszonej interpretacyjnym wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego referendum lokalne będzie mogło dotyczyć istotnych spraw społecznych, gospodarczych lub kulturowych więzi łączących wspólnotę, które nie są zastrzeżone do wyłącznej kompetencji innych władz publicznych niż samorządowe.
Obecne brzmienie przepisu pozwala na poddanie refe-rendum jedynie spraw lokalnych, które znajdowały się w kompetencjach i w zakresie zadań organów konkretnej jednostki samorządowej. W praktyce oznaczało to, że organy samorządu odmawiały przeprowadzenia referendum np. w sprawie zmiany granic czy przebiegu dróg niemających charakteru dróg gminnych. Argumentowały wówczas, że sprawy te nie należą do kompetencji gminy, więc nie mogą być poddane referendum.