Prezydent Lech Kaczyński zwrócił się do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie niektórych przepisów nowelizacji ustawy o zarządzaniu kryzysowym - podała Kancelaria Prezydenta na swojej stronie internetowej.

Nowelę, zgodnie z którą samorządy powiatowe i gminne będą miały możliwość tworzenia centrów zarządzania kryzysowego w zależności od swoich potrzeb i na bazie swoich jednostek, prezydent podpisał na początku sierpnia.

Nowe przepisy przewidują sporządzenie Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego. Jego utworzenie ma być poprzedzone raportem o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego, który - w zakresach swoich właściwości - sporządzony zostanie przez ministrów i kierowników organów centralnych. Koordynatorem raportu będzie dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, a w części dotyczącej zagrożeń o charakterze terrorystycznym - szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Wątpliwości prezydenta wzbudziły przepisy nakładające na szeroki krąg podmiotów obowiązek przekazywania szefowi ABW nie tylko informacji o zagrożeniach o charakterze terrorystycznym, lecz również zagrożeniach dotyczących działań, które mogą prowadzić do zagrożenia życia lub zdrowia ludzi, mienia w znacznych rozmiarach, dziedzictwa narodowego lub środowiska.

Szef Kancelarii Prezydenta Władysław Stasiak mówił na początku sierpnia, że nowe przepisy przyznają uprawnienia ABW bez wprowadzenia mechanizmu kontrolnego nad działaniami tej służby.

Nowelizacja wprowadza instytucję zalecenia

Nowelizacja wprowadza instytucję zalecenia, które może być udzielone przez szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego organom i podmiotom. Tymczasem - jak napisano w informacji na stronach prezydenckiej kancelarii - instytucja zalecenia nie została precyzyjnie określona w tym akcie i może to rodzić w przyszłości problemy dotyczące stosowania ustawy.

Podobne wątpliwości jeszcze w trakcie prac parlamentarnych nad tą ustawą zgłaszał rzecznik praw obywatelskich Janusz Kochanowski. Jego zdaniem, przepisy stwarzają ryzyko nadużyć.

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa w odpowiedzi na te argumenty podkreślało, że nowela włącza w system zarządzania kryzysowego Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w obszarze już posiadanych przez nią uprawnień, wyłącznie w zakresie związanym z przeciwdziałaniem, zapobieganiem i usuwaniem skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym.