Ponad 60 proc. Polaków uważa, że przedsiębiorcy przestrzegają przepisów chroniących konsumentów. Jeśli jednak są one łamane, to chętnie reklamujemy wadliwe produkty, a jeśli to nie pomaga, częściej niż przeciętny Europejczyk podejmujemy dalsze kroki w dochodzeniu swoich praw.

Ponad 60 proc. Polaków uważa, że przedsiębiorcy przestrzegają przepisów chroniących konsumentów. Jeśli jednak są one łamane, to chętnie reklamujemy wadliwe produkty, a jeśli to nie pomaga, częściej niż przeciętny Europejczyk podejmujemy dalsze kroki w dochodzeniu swoich praw.

Takie wnioski płyną z przekazanego w piątek przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów badania przeprowadzonego wśród obywateli 27 państwach członkowskich UE. Przeprowadzono je metodą wywiadu bezpośredniego wśród osób powyżej 18. roku życia. Pytania dotyczyły m.in. jakości i cen produktów, usług oraz konkurencji na rynku handlu detalicznego. Badanie wykazało, że decydując się na zakup towaru, Polacy biorą pod uwagę zarówno jego cenę, jak i niezawodność. 64 proc. pytanych stwierdziło, że takie produkty jak np. komputery, nowe samochody i motocykle czy urządzenia gospodarstwa domowego najczęściej działają bez problemów.

Najgorzej ocenione zostało obuwie i odzież, z których jakości zadowolonych było 58% ankietowanych

Natomiast statystyczny mieszkaniec UE najczęściej reklamuje nowe auta i motocykle. Znacznie częściej niż obywatele innych państw Wspólnoty Polacy decydują się na dalsze kroki w dochodzeniu swoich praw, jeśli ich reklamacja nie zostanie uwzględniona. Takie działania podejmuje 22 proc. nabywców sprzętu elektronicznego i 21 proc. osób kupujących buty i odzież. 70 proc. Polaków jest zadowolonych z poziomu bezpieczeństwa urządzeń gospodarstwa domowego i artykułów spożywczych. Istotne są dla nich także informacje na opakowaniach, w tym nazwa i adres producenta, skład czy wartość odżywcza.

Ponad 60 proc. badanych zadeklarowało, że informacje te są zadowalające, przede wszystkim na urządzeniach gospodarstwa domowego, napojach bezalkoholowych oraz wyrobach związanych z rozrywką i rekreacją; mieszkańcy Unii na pierwszym miejscu wymieniają tu nowe pojazdy mechaniczne (73 proc.), urządzenia gospodarstwa domowego (70 proc.) i wyroby związane z rozrywką i rekreacją (67 proc.). Jak pokazują wyniki ankiety, większość Polaków uważa, że cena towarów jest adekwatna do ich jakości. Dotyczy to przede wszystkim artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego (ponad 70 proc.).

Ankietowani wypowiadali się również na temat zakupów dokonywanych za granicą

Najbardziej entuzjastycznie są do nich nastawieni obywatele 12 nowych państw członkowskich UE. 55 Proc. Polaków zadeklarowało, że najbardziej cieszy ich możliwość kupowania za granicą nowych aut i motocykli, 40 proc. takich urządzeń jak np. komputery, 37 proc. - sprzętu AGD.. W badaniu wzięło udział 38 tys. 255 osób z całej Europy, w tym 1 tys. 464 Polaków.