Pracodawca, który zamierza opublikować zdjęcie swego pracownika, potrzebuje na to jego zgody. W przeciwnym wypadku podwładny może mu zarzucić naruszenie dóbr osobistych.

Tworzenie stron internetowych firm jest coraz bardziej powszechne. Na stronach tych umieszczane są często imiona, nazwiska oraz stanowiska zatrudnionych pracowników. Problem pojawia się wówczas, gdy pracodawca, zamierzając uatrakcyjnić stronę internetową swej firmy, umieszcza na niej fotografie swych podwładnych i to bez uzyskania ich wcześniejszej zgody.

Samo posiadanie przez pracodawcę fotografii pracownika nie upoważnia go do jej rozpowszechniania. Wizerunek pracownika, jak zresztą każdego człowieka, jest zaliczany do jego dóbr osobistych, które podlegają szczególnej ochronie. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej.

Istnieją sytuacje, w których pracodawca będzie mógł rozpowszechnić wizerunki swych podwładnych bez konieczności wcześniejszego uzyskiwania na to ich zgody. Dotyczy to trzech przypadków:
• wizerunek osoby stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz czy publiczna impreza;
• pracownik jest osobą powszechnie znaną, a jej wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez niego funkcji publicznych;
• osoba sfotografowana otrzymała honorarium za pozowanie.


Jeżeli wskazane wyżej wyjątki nie mają miejsca pracownik może zarzucić, że doszło do naruszenia jego dóbr osobistych. Ma wtedy prawo:
• żądać zaniechania rozpowszechniania jego zdjęcia;
• domagać się przyznania odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia.

W jakiej formie należny złożyć oświadczenie o wyrażeniu zgody na rozpowszechnienie wizerunku?
Czy pracodawca jest zobowiązany do uzyskania zgody na publikację zdjęć z organizowanej przez siebie konferencji?
Czy można umieszczać w sieci prywatne zdjęcia osób powszechnie znanych?

Pełna treść artykułu w Tygodniku Prawa Pracy - Na rozpowszechnianie wizerunku pracownika potrzebna jest jego zgoda