Zobacz jak zmieniły się przepisy o ruchu drogowym.

Pojazdy zabytkowe

● Od 2 stycznia 2009 r. rejestracja pojazdów zabytkowych jest łatwiejsza. Za taki pojazd może zostać taki, który został wpisany do inwentarza muzealiów. Przed zmianą przepisów jako pojazdy zabytkowe rejestrowano te, które zostały wpisane do rejestru zabytków lub widniały w wojewódzkiej ewidencji zabytków.
Rozszerzenie możliwości rejestracji o pojazdy znajdujące się w inwentarzu muzeów sprawiło, że takie pojazdy można zobaczyć nie tylko na wystawie w muzeum. Mogą one poruszać się także po drogach.
● Również od 2 stycznia obowiązuje zmiana zarejestrowania starego samochodu jako zabytkowy, w przypadku gdy właściciel nie ma poprzedniego dowodu rejestracyjnego. Oznacza to, że jeżeli dokument ten został zniszczony lub zgubiony, to jednak rejestracja auta jest możliwa. Właściciel pojazdu musi jednak przedstawić oświadczenie, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że nie posiada dowodu rejestracyjnego.
● Od 14 stycznia 2009 r. pojazd zabytkowy, który nie miał umieszczonej cechy identyfikacyjnej (np. numery VIN, nadwozia lub ramy) przez producenta, można zarejestrować. Aby było to możliwe, właściwy starosta musi wydać decyzję o nadaniu takiej cechy identyfikacyjnej. Przed zmianą prawa starosta mógł podjąć taką decyzję tylko wtedy, gdy cecha identyfikacyjna została np. zniszczona, zatarta.
Zmiana umożliwia jednak zarejestrowanie takiego pojazdu, który nie miał fabrycznie naniesionej cechy identyfikacyjnej. Jednak decyzja starosty musi być poprzedzona uzyskaniem pisemnej opinii rzeczoznawcy samochodowego. Musi z niej wynikać, że w danym pojeździe nie było oryginalnie umieszczonej cechy identyfikacyjnej.
Podstawa prawna
● Ustawa z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. nr 223, poz. 1461).
● Ustawa z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. nr 223, poz. 1462).
● Ustawa z 6 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. nr 234, poz. 1573).

Nowe zasady egzaminów

Od 9 czerwca 2009 r. egzaminator może po 25 minutach zakończyć jazdę na egzaminie praktycznym na prawo jazdy. Jednak taka możliwość istnieje tylko wtedy, gdy kandydat na kierowcę wszystkie części egzaminu praktycznego wykonał poprawnie. Do tej pory egzamin musiał trwać przynajmniej 40 minut.
Zmiana prawa zniosła także obowiązek sprawdzania wszystkich elementów związanych ze stanem technicznym pojazdu, takich jak poziom oleju w silniku, poziom płynu chłodzącego, działanie sygnału dźwiękowego czy działanie świateł. Teraz trzeba wskazać dwa losowo wybrane elementy. Na wykonanie zadania jest pięć minut.
Doszły także dwie sytuacje, w których egzaminator musi od razu oblać kandydata na kierowcę. Tak jest, jeżeli kierujący nie zastosuje się do znaku STOP lub wjedzie na tzw. wysepkę (powierzchnię wyłączoną z ruchu).
Podstawa prawna
● Rozporządzenie ministra infrastruktury z 8 maja 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz.U. nr 78, poz. 653).

Kary za brak OC

Od 30 czerwca 2009 r. policja nie może odholować pojazdu, jeżeli kierowca podczas kontroli nie okazał dokumentu ubezpieczenia OC. Funkcjonariusze mogą ukarać kierowcę mandatem. Zmiana przepisów oznacza, że policja, w przypadku gdy kierowca nie okaże OC, powiadomi o tym fakcie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Ten z kolei sprawdzi, czy kierowca ma wykupione OC, czy tylko zapomniał wziąć go z domu. Jeżeli okaże się, że kierowca nie wykupił ubezpieczenia, to wówczas zostanie ukarany przez UFG. Kara w przypadku samochodu osobowego za brak OC wynosi 2090 zł.
Podstawa prawna
● Ustawa z 5 marca 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniu obowiązkowym, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. nr 91, poz. 739).

Badania techniczne

Kierowcy będą mogli wszystkie badania techniczne samochodu o masie do 3,5 tony przeprowadzić w podstawowej stacji kontroli pojazdów. Obecnie w takiej stacji mogą zrobić podstawowe badanie. W przypadku gdy pojazd jest po naprawie w wyniku wypadku, sprowadzony do Polski lub konieczne było zrobienie dodatkowego badania, muszą oni jechać z samochodem do stacji okręgowej. Tak samo jest w przypadku, gdy samochód jest zasilany gazem. Wkrótce z takim autem będą mogli udać się zarówno do stacji podstawowej, jak i okręgowej.
Zmiana prawa wejdzie w życie 22 września 2009 r.
Podstawa prawna
● Ustawa z 22 maja 2009 o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 97, poz. 802).