statystyki

Miesięczne stypendium dla aplikanta wyniesie 4,5 tys. zł

autor: Adam Makosz27.05.2009, 03:00; Aktualizacja: 27.05.2009, 11:13
  • Wyślij
  • Drukuj

Osoby, które ukończą nową aplikację, mają gwarancję pracy w wyuczonym zawodzie. Stypendium otrzyma każdy aplikant, niezależnie od dochodu w gospodarstwie domowym. Aplikant, który odmówi podjęcia pracy w sądzie lub prokuraturze, będzie musiał zwrócić stypendium.



W siedzibie Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury w Krakowie 8 sierpnia 2009 r. odbędzie się po raz pierwszy egzamin konkursowy na nową aplikację sędziowsko-prokuratorską. Zgodnie z wyznaczonym przez ministra sprawiedliwości limitem przyjęć naukę w nowym systemie aplikacji państwowych rozpocznie jesienią 300 osób. Nowy, wprowadzany w tym roku w życie model kształcenia kadr wymiaru sprawiedliwości zakłada, że przygotowanie do wykonywania zawodu sędziego i prokuratora będzie polegało na odbyciu dwuetapowej aplikacji, a następnie stażu zawodowego.

Szkolenie na zmianę z praktyką

Szkolenie aplikantów będzie odbywać się w jednym miejscu w Krakowie w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, a nie jak dotychczas w sądach i prokuraturach apelacyjnych. Aplikanci będą odbywali aplikację ogólną, sędziowską lub prokuratorską zgodnie ze szczegółowym programem zajęć. Szkolenia teoretyczne zostaną uzupełnione praktykami w sądach, prokuraturach i urzędach położonych w pobliżu miejsca zamieszkania aplikanta.

Zajęcia będą realizowane w postaci trwających nie dłużej niż trzy tygodnie bloków szkoleniowych (pięć dni w tygodniu po 8 godzin seminaryjnych dziennie). Będą miały one głównie formę wykładów, seminariów, warsztatów, symulacji rozpraw, przeprowadzania czynności procesowych oraz opracowywania decyzji procesowych.

Po każdym cyklu zajęć aplikant będzie odbywał wskazane w programie aplikacji praktyki. Będą one pokrywały się z tematyką bloku przeprowadzonych zajęć (np. procedura cywilna, kryminalistyka, postępowanie karne). Po każdym zakończonym cyklu zajęć i praktykach aplikant będzie musiał zaliczyć sprawdzian.

– W czasie pobytu w Krakowie aplikanci będą mogli mieszkać w specjalnie dla nich wybudowanym hotelu. Wynajęcie pokoi będzie odpłatne, jednak na pewno będzie ono dofinansowane z Ministerstwa Sprawiedliwości – mówi sędzia Beata Morawiec, zastępca dyrektora Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury ds. szkolenia wstępnego.

Specjalizacja dla najlepszych

Warunkiem ukończenia aplikacji ogólnej i otrzymania dyplomu będzie uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich sprawdzianów i praktyk objętych programem aplikacji. W następnym etapie aplikanci będą mogli złożyć wniosek o wpis na aplikację specjalistyczną (sędziowską lub prokuratorską). W pierwszej kolejności na listę zostaną wpisani kandydaci z najlepszymi wynikami. Jeśli zabraknie miejsc dla zainteresowanych, dyplom będzie uprawniał do wpisu w późniejszym terminie, jednak nie dalej niż trzy lata od ukończenia aplikacji ogólnej. Osoby, które się nie zakwalifikują na aplikację specjalistyczną, będą mogły pracować jako asystent sędziego lub referendarz sądowy.

Aplikacja sędziowska będzie trwała 54 miesiące. W tym czasie przez 30 miesięcy aplikanci będą uczestniczyli w zajęciach i praktykach w krajowej szkole. Następnie będą kontynuowali praktykę w sądach z tą różnicą, że zamiast asesury (której wykonywanie jest zakazane od 5 maja 2009 r.) odbędą staże na stanowiskach: asystenta sędziego, a następnie referendarza sądowego (po 12 miesięcy). Aplikacja prokuratorska ma trwać 30 miesięcy. Po zdaniu egzaminu prokuratorskiego do ministra sprawiedliwości trafi lista klasyfikacyjna aplikantów ułożona według osiągniętych wyników w nauce. Kolejność na niej zadecyduje o możliwości pracy na stanowisku asesora prokuratorskiego.

Do nowego modelu kształcenia sceptycznie podchodzi Stowarzyszenie Sędziów Polskich Iustitia.

– Niestety, przyjęty model jest czysto urzędniczy. Z prawdziwą praktyką pracy w sądzie czy prokuraturze aplikant będzie miał do czynienia dopiero po zakończeniu aplikacji – podkreśla sędzia Bartłomiej Przymusiński ze stowarzyszenia Iustitia.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:GP
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 76

  • 1: AGHD z IP: 145.237.95.* (2009-05-27 07:01)

    I to jest prawda model jest czysto urzędniczy. Ale to nie przypadek. Będzie kształcona kadra powolna interesom UE i obcych a nie Polski, której zresztą docelowo ma nie być tak jak po 1795 r. Aplikacja na starych zasadach umożliwiała dużej liczbie osób zdobycie wiedzy prawniczej bez względu na to czy potem dostali etat czy nie. Ponadto duża liczba ośrodków ,,aplikacyjnych" nie była tak naprawdę scentralizowana i każdy miał swoją specyfikę. Chodzi też o ograniczenie naboru tylko dla wybranych co będzie łatwe do wprowadzenia.

  • 2: @$% z IP: 77.113.17.* (2009-05-27 07:25)

    bez żartów - dalczego aplikant ma zarabiać więcej niż pracujący w sądzie asystent. Nie wiem nawet czy pracujący referendarz nie zrabia mniej niż proponowane wynagrodzenie aplikanta.

  • 3: SSR z IP: 83.14.75.* (2009-05-27 07:34)

    Ad. 2. To będzie niezłe. Bo zdaje się, że po zakończeniu aplikacji, jako zatrudniony asystent sędziego będzie miał zarabiać mniej :) Bo że nie dostanie od razu etatu sędziego to ja jestem pewien :)

  • 4: jan z IP: 62.29.248.* (2009-05-27 07:49)

    a co z obecnymi asystentami w sądach, czy dostaną podwyżki?

  • 5: moris123 z IP: 79.186.168.* (2009-05-27 07:49)

    Artykuł należy uzupełnić o jeszcze "drobną" informację:
    Stypendium podlega zwrotowi, gdy obleje się egzamin końcowy (przysługuje 1 poprawka), a także gdy obleje się dwa sprawdziany przewidzianych w programie aplikacji.
    Więc lepiej się zabezpieczyć i mieć te 150 tys. ulokowane na koncie "w razie czego".

  • 6: Albercik z IP: 80.55.132.* (2009-05-27 07:56)

    Uprzejmie donoszę:
    SA - 3.361 – 3.824
    SO - 3.013 – 3.356
    SR - 2.675 – 3.008
    to stawki z Rozporządzenia MS w sprawie wynagrodzenia asystentów sędziów z 2009 r. które ma wejść w życie. Uwzględnia podwyżkę inflacyjną o 3.9%.

    4537 zł brutto - to chyba kwota wynagrodzenia jaką referendarze mieli poprzednio (chyba że się mylę - teraz jest to ok. 3700 netto, jeżeli ze stypendium nie potrąca się wszystkich składek ubezpieczeniowych to wtedy się zgadza bo nawet z kalkulatora GOP wychodzi że z kwoty 4500 brutto - netto to 3200).
    Więc co z tym wynagrodzeniem czy jak mu tam stypendium.


    "Wysokie stypendia mają zapewnić aplikantom środki na utrzymanie w trakcie aplikacji."
    Co oznacza, że obecnie zastrunieni asystenci nie muszą mieć środków na utrzymanie. Żyją chyba miłością ... do pracy.

    "Zgodnie z nowymi przepisami nie będą mogli oni odbywać bowiem aplikacji pozaetatowych i będą związani zakazem pracy w innych firmach."
    Oczywiście obecnie już zatrudnieni asystenci mogą ... banialuki.
    Proponuję zacząć masowe składanie wniosków do prezesów sądów o zezwolenie na podjęcie dodatkowego zatrudnienia w myjni ręcznej, biedronce, lidlu jako magazynier (w końcu na takie stanowisko wykształcenie mamy - mgr na magazyniera się nadaje). Może skala tego zjawiska zacznie co poniektórym uświadamiać rangę problemu??? Ale będzie jak zwykle.

  • 7: do 4: jan z IP: 80.55.132.* (2009-05-27 07:59)

    Tak jeżeli jeszcze nie dostałeś - to od obecnej kwoty brutto Twojego wynagrodzenia otrzymasz z wyrównaniem od początku roku podwyżkę o 3.9 %. Jeżeli już takie coś dostałeś - w tym roku zapomnij o czymkolwiek :D
    Chcesz wiedzieć więcej - wpisz w googlach asystent sedziego

  • 8: ciekawy z IP: 83.15.215.* (2009-05-27 08:25)

    Do asystentow nie po KSSiP

    Piszmy listy do Prezydenta, Rzecznika Praw Obywatelskich, poslow i senatrowo indywidualnie i klubow parlamentarnych z powodu wprowadzenia dyskryminacji placowej; ponizej podaje wzor wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich


    Warszawa, dnia 25 maja 2009 r.
    Asystent Sędziego
    ………………….
    Do
    Rzecznika Praw Obywatelskich
    Dr Janusza Kochanowskiego

    Wniosek

    I. Zwracam się z prośbą o wystąpienie przez Pana Rzecznika Praw Obywatelskich na podstawie art. 191 ust. 1 pkt 1 Konstytucji RP w zw. z art. 188 pkt 1 Konstytucji RP z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niezgodności z art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP przepisu art. 155 § 6 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. „Prawo o ustroju sądów powszechnych” (Dz.U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm) i § 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 lipca 2008 r. w sprawie wynagrodzenia asystentów sędziów (Dz.U. z 2008 r. Nr 141 poz. 891) - w zakresie w jakim różnicują wynagrodzenie asystentów sędziów innych niż zatrudnieni na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (Dz.U. z 2009 r. Nr 26, poz. 157) – uzależniając od zatrudnienia w sądzie rejonowym, okręgowym i apelacyjnym oraz w zakresie w jakim kształtuje je w niższej wysokości niż określona w art. 45 tejże ustawy o KSSiP,

    II. Niezależnie od powyższego zwracam się z prośbą o wystąpienie przez Pana Rzecznika Praw Obywatelskich na podstawie art. 16 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz.U. z 2001 r. Nr 14, poz. 147 z późn. zm.) do właściwych organów o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w celu znowelizowania przepisu art. 155 § 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm) z obecnego brzmienia:
    „Asystentowi sędziego przysługuje wynagrodzenie zasadnicze. Poza tym do asystentów sędziego stosuje się przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury (Dz.U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1125).
    na następujące brzmienie:
    „Asystentowi sędziego przysługuje zasadnicze wynagrodzenie za pracę ustalone w wysokości odpowiadającej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego referendarza sądowego. Poza tym do asystentów sędziego stosuje się przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury (Dz.U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1125).”
    oraz uchylenie z powołanej ustawy przepisu art. 155 § 6, w myśl którego:
    „Minister Sprawiedliwości ustali, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia asystentów sędziów, uwzględniając poziom wynagrodzeń sędziów, referendarzy sądowych i urzędników państwowych oraz zasadę różnicowania wynagrodzenia asystentów sędziów w zależności od tego, czy zatrudnieni są w sądzie rejonowym, okręgowym czy apelacyjnym. ”

    III. Ponadto zwracam się o wystąpienie przez Pana Rzecznika Praw Obywatelskich, na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy o RPO, do Ministra Sprawiedliwości o wyjaśnienie czym się kierowano określając tzw. widełki wynagrodzenia dla asystentów sędziów (innych niż zatrudnieni na podstawie art. 31 ust. 3 KSSiP), którymi w znakomitej części są osoby po ukończonej aplikacji sądowej i zdanym egzaminie sędziowskim, na maksymalnym poziomie 2.895 zł (w sądach rejonowych) i 3.230 zł (w sądach okręgowych) - tj. zbliżonym do maksymalnych widełek wynagrodzenia dla stanowisk pomocniczych, obsługi technicznej i gospodarczej – tj. 2.900 zł (załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 czerwca 2008 r. w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego; Dz.U. z 2008 r. Nr 117, poz. 742) ?
    Jednocześnie wnoszę o zadanie Ministrowi Sprawiedliwości pytania dlaczego maksymalne stawki w widełkach dla asystentów sędziów tak bardzo odbiegają od maksymalnych stawek urzędników sądowych, które wynoszą: - na stanowiskach samodzielnych aż 7.000 zł, na wspomagających 5.200 zł, a w sądach rejonowych są niewiele wyższe do stawki stażystów - tj. 2.400 zł (załącznik nr 3 do powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 czerwca 2008 r.)?


    Wniosek uzasadniam następującymi okolicznościami.

    Wniosek wynika przede wszystkim z faktu wprowadzenia od dnia 04 marca 2009 r. – tj. daty wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (Dz.U. z 2009 r. Nr 26, poz. 157) dyskryminacji w zakresie wynagrodzenia asystentów.
    Zgodnie bowiem z art. 31 ust. 3 tej ustawy w okresie stażu aplikant aplikacji sędziowskiej zostaje zatrudniony na stanowisku asystenta sędziego na podstawie umowy o pracę na czas określony (a następnie na stanowisku referendarza sądowego na czas nieokreślony). Przy tym w art. 45 powołanej ustawy przyjęto zasadę, że w okresie stażu, a więc także w okresie zatrudnienia na stanowisku asystenta sędziego, aplikant aplikacji sędziowskiej od 22 kwietnia 2009 r. otrzymuje wynagrodzenie za pracę ustalone w wysokości odpowiadającej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego referendarza sądowego (do 21 kwietnia 2009 r. w wysokości odpowiadającej wysokości wynagrodzenia zasadniczego w stawce podstawowej referendarza sądowego).

    Z datą wejścia w życie przytoczonych przepisów została wprowadzona dyskryminacja w zakresie wynagrodzenia pozostałych osób zatrudnionych jako asystenci sędziów, co dotyczy tak osób, które zdały egzamin sędziowski w ramach aplikacji sądowej rozpoczętej przed dniem 1 stycznia 2008 roku i zostały zatrudnione na podstawie art. 155 i 155 a ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych (dalej: USP), jak i asystentów sędziów bez ukończonej aplikacji sądowej i zdanego egzaminu sędziowskiego. Taka ocena wynika z następujących dwóch powodów.

    Po pierwsze wskazać należy, zakres obowiązków i uprawnień asystentów sędziów jest taki sam dla wszystkich asystentów – bez względu na to czy ukończyli aplikację sądową i zdali egzamin sędziowski czy też nie i bez względu na to czy zostali zatrudnieni na tym stanowisku w ramach stażu odbywanego na podstawie przepisów ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (dalej: KSSiP) czy też na podstawie art. 155 i 155a USP. Taki oczywisty wniosek wypływa wprost z treści przepisu art. 155 § 1 USP, zgodnie z którym asystent sędziego (każdy asystent) wykonuje samodzielnie czynności administracji sądowej oraz czynności przygotowania spraw sądowych do ich rozpoznania, a nadto z przepisów § 3 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 05 listopada 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu wykonywania czynności przez asystentów sędziów (Dz.U. z 2002 r. Nr 192, poz. 1613), które szczegółowo określają taki sam zakres obowiązków i uprawnień dla wszystkich asystentów, niezależnie od podstawy ich zatrudnienia.

    Drugi powód bezpośrednio wynika z pierwszego. Pomimo bowiem, że asystenci sędziów mają taki sam zakres uprawnień i obowiązków, a co za tym idzie wykonują jednakową pracę, ustawodawca wprowadził bezpodstawnie niczym nieuzasadnione zróżnicowanie w zakresie wynagradzania asystentów. Asystenci sędziów zatrudnieni na podstawie art. 31 ust 3 KSSiP otrzymują na podstawie art. 45 KSSiP znacząco wyższe – bo ustalone w wysokości odpowiadającej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego referendarza sądowego – wynagrodzenie od pozostałych asystentów. Wynagrodzenie to wynosi 75% wynagrodzenia zasadniczego w stawce pierwszej sędziego sądu rejonowego, powiększonego o należną składkę z tytułu ubezpieczenia społecznego, a więc obecnie ok. 3.750 zł netto. Tymczasem asystenci, którzy zdali egzamin sędziowski w ramach aplikacji sądowej rozpoczętej przed dniem 1 stycznia 2008 roku i pozostali asystenci zatrudnieni na podstawie art. 155 i 155 a USP otrzymują wynagrodzenie znacząco niższe – bo od 2.575 zł do 2.895 w sądach rejonowych, od 2.900 zł do 3230 zł w sądach okręgowych i od 3.235 do 3.680 w sądach apelacyjnych (kwoty brutto).

    Ponadto należy tutaj podkreślić, że również różnicowanie wynagrodzenia asytentów, którzy zatrudnieni zostali na podstawie dotychczasowych przepisów, w zależności od tego czy są zatrudnieni w sądzie rejonowym, okręgowym czy apelacyjnym jest również bezpodstawne. Jak już bowiem wskazano w poprzednim akapicie zakres uprawnień i obowiązków asystentów jest taki sam dla wszystkich asystentów, niezależnie od tego w jakiego szczeblu sądzie są zatrudnieni. Dyskryminacja w tym zakresie wynika wprost z przepisu art 155 § 6 USP i § 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 lipca 2008 r. w sprawie wynagrodzenia asystentów sędziów (Dz.U. z 2008 r. Nr 141 poz. 891).

    W świetle powyższych argumentów nie ulega wątpliwości, że przepisy wskazane w osnowie niniejszego wniosku są niekonstytucyjne.
    Zgodnie z postanowieniami zawartymi w Konstytucji RP z 1997 r., albowiem:
    1) wszyscy są wobec prawa równi (art. 32 ust. 1),
    2) nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny (art. 32 ust. 2).

    Wnioskodawca wskazuje, że argumenty podniesione w niniejszym piśmie znajdują pełne oparcie w dokonanej przez Krajową Radę Sądownictwa w stanowisku z dnia 8 maja 2009 roku ocenie. Stanowisko to załączam do niniejszego wniosku.

    Wnioskodawca zwraca się z przedmiotowym wnioskiem do Rzecznika Praw Obywatelskich, gdyż wystąpienie ze skargą konstytucyjną przez samego wnioskodawcę wiązałoby się z koniecznością przejścia całego toku postępowania sądowego, co znacznie opóźniłoby w czasie orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. Takie ograniczenie nie dotyczy RPO. Ponadto wnioskodawca obawia się negatywnych konsekwencji, które mogłyby spotkać w przypadku wystąpienia na drogę sądową przeciwko swojemu pracodawcy. Istotne znaczenie ma nadto autorytet Pana Rzecznika Praw Obywatelskich, a także prerogatywa do wystąpienia tak z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego, jak i z wnioskiem do właściwych podmiotów o podjęcie inicjatywy ustawodawczej.
    (część II w następnym poście)

  • 9: ciekawy z IP: 83.15.215.* (2009-05-27 08:25)

    II czesc wzoru listu do Rzecznika Praw Obywatelskich

    Szanowny Panie Rzeczniku Praw Obywatelskich.

    Niniejszy wniosek jest podyktowany bezczynnością Ministra Sprawiedliwości, który nawet mimo jednoznacznego stanowiska w sprawie sposobu kształtowania i wysokości wynagrodzenia asystentów sędziów sądów powszechnych, które zajęła Krajowa Rada Sądownictwa w dniu 08 maja 2009 r., nie podjął stosownych działań celem usunięcia dyskryminacyjnych przepisów z obrotu prawnego. W tej sytuacji jedyną szansą na osiągnięcie tego rezultatu jest podjęcie przez Pana Rzecznika Praw Obywatelskich działań, o które wnoszę w niniejszym wniosku.

    Mając powyższe na uwadze wnoszę i wywodzę jak w petitum wniosku i liczę na pozytywne ustosunkowanie się do niego przez Pana Rzecznika Praw Obywatelskich. Podjęcie przez wnioskowanych niniejszym pismem działań przyczyni się do usunięcia z obrotu prawnego dyskryminujących przepisów prawnych, a tym samym przywrócenia naruszonych przepisów art. 32 ust. 1 i ust. 2 Konstytucji RP.

    Z wyrazami szacunku
    …………………………

    im wiecej osob go wysle, tym wieksza szansa na sukces !!! zachecam wiec do dzialania, bo uzalanie sie na forum nic nie da !!!

  • 10: ciekawy z IP: 83.15.215.* (2009-05-27 08:28)

    Nie uzalajmy sie tylko wlaczmy o rowne prawa ! Brac, wysylac i korzystac

    podaje przydatne adresy:

    Prezydent RP listy@prezydent.pl,
    Rzecznik Praw Obywatelskich rzecznik@rpo.gov.pl

    Poseł Przemysław Gosiewski przemyslawgosiewski@wp.pl,
    Prezes PIS Jarosław Kaczyński jaroslaw.kaczynski@sejm.pl
    Poseł Sławomir Zawisłak Slawomir.Zawislak@sejm.pl

    Poseł Ryszard Kalisz Ryszard.Kalisz@sejm.pl

    przemyslaw.gosiewski@sejm.pl
    zbigniew.ziobro@sejm.pl,

    kp-lewica@kluby.sejm.pl - Klub Parlamentarny "Lewicy" (SLD)

    biuro@pis.org.pl, - Prawo i Sprawiedliwość

Dowiedz się więcej

Poradniki

Galerie