Ruszają wspólne inwestycje samorządów i przedsiębiorców prywatnych. W budżetach nie ma pieniędzy na usługi publiczne na właściwym poziomie. W 2010 roku liczba inwestycji w ramach PPP powinna znacznie się zwiększyć.
ANALIZA
Coraz więcej samorządów przystępuje do realizacji ważnych inwestycji wspólnie z firmami prywatnymi. Obie strony wykorzystują szanse, jaką stwarza partnerstwo publiczno-prywatne (PPP).
- Obecnie trwają przygotowania do budowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego miejskiego zespołu rekreacyjno-sportowego w Katowicach. Ten nowoczesny kompleks będzie obejmował m.in. kąpieliska, urządzenia sportowe i parkingi. Budowa powinna ruszyć jeszcze w tym roku. Wkład miasta Katowice ma wynosić ponad 9 mln zł. Planujemy oddanie tych obiektów do użytku pod koniec 2011 r. - mówi Danuta Kamińska, skarbnik Katowic.
Podkreśla, że w przyszłości w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego będzie realizowana m.in. przebudowana strefy śródmiejskiej miasta Katowice.
- To gigantyczna inwestycja. Rozstrzygnęliśmy już konkurs architektoniczny. Obecnie szukamy prywatnych inwestorów, którzy zainteresują się uczestnictwem w tym projekcie - mówi Danuta Kamińska.

Parkingi w centrum stolicy

Władze Warszawy zamierzają w pierwszej kolejności zbudować wspólnie z prywatnymi firmami kilka podziemnych parkingów w śródmieściu stolicy.
- Parkingi takie powstaną przy placu Defilad, placu Teatralnym, a także w okolicach ulic Sienkiewicza i Emilii Plater. Ich budowa rozpocznie się w drugiej połowie tego roku - informują pracownicy Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.
Podkreślają, że będą też realizowane inne projekty. Zmodernizowany i rozbudowany zostanie zakład unieszkodliwiania stałych odpadów komunalnych, powstanie linia tramwajowa do podwarszawskiego Piaseczna, zbudowany będzie szpital, zmodernizowane obiekty sportowo-rekreacyjne oraz wdrożony system rejestracji i ścigania wykroczeń drogowych itp.

Inwestycje niedaleko Wawelu

- Obecnie kończymy realizację pierwszej w Krakowie inwestycji w ramach PPP, dwupoziomowego parkingu podziemnego pod placem Na Groblach, niedaleko Wawelu, na 600 samochodów. Wykonawcą jest hiszpańska firma. Cena za wykonanie obiektu to 62,7 mln zł. Hiszpańska firma ponosi pełny koszt realizacji, za co po zakonczeniu robót i oddaniu obiektu do użytkowania otrzyma prawo do eksploatacji parkingu podziemnego przez okres 70 lat - informuje Jan Machowski z Urzędu Miasta w Krakowie.
Dodaje, że władze Krakowa w najbliższej przyszłości zamierzają zrealizować w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego kolejne projekty.
- Na takich zasadach powstaną następne parkingi podziemne. Planujemy też budowę hali sportowej wraz z centrum sportu niepełnosprawnych. Będzie to pierwszy w Polsce obiekt sportowy w pełni przystosowany dla zawodników niepełnosprawnych. Szacunkowa wartość tej inwestycji to około 27 mln zł - informuje Jan Machowski.
Dodaje, że planowana jest również przebudowa budynku dawnego kina Związkowiec i zaadaptowanie go na teatr Variete z widownią dla 375 widzów. Ma to kosztować około 38 mln zł.
Ważną krakowską inwestycją w formule PPP będzie też budowa mieszkań komunalnych.



Pozytywna zmiana klimatu

- Coraz więcej instytucji publicznych, szczególnie samorządowych, zainteresowanych jest realizowaniem inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego - mówi dr Irena Herbst, prezes Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Podkreśla, że przyczyniła się do tego pozytywna zmiana klimatu wokół PPP.
- Nie ma już takiej nieufności, która powodowała, że urzędnicy obawiali się korzystać z możliwości, jakie daje PPP. Poza tym weszły też w życie nowe przepisy, przede wszystkim ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Wprowadziły one lepsze warunki prawne - mówi Irena Herbst.
Zwraca jednocześnie uwagę, że rozwój PPP staje się koniecznością, niezależnie od uwarunkowań prawnych.
Jak informuje Danuta Kamińska, do tej pory w Katowicach nie zrealizowano inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
- Powodem była bardzo zła, a właściwie martwa poprzednia ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym. Wręcz uniemożliwiała wykonanie jakiegokolwiek wspólnego przedsięwzięcia - mówi Danuta Kamińska. Podkreśla, że w nowej ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym nie ma już poprzednich ograniczeń.
- Jednak rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce jest nieunikniony, nawet gdyby nie było żadnej ustawy. Głównym powodem jest faktyczny brak środków publicznych i coraz większe trudności ich pozyskania w tradycyjnej formie (kredyt, emisje obligacji) w porównaniu z ogromnymi potrzebami inwestycyjnymi. Związane są one chociażby z Euro 2012 czy realizacją projektów współfinansowanych środkami unijnymi - uważa Danuta Kamińska. Jej zdaniem, należy tylko samorządom pozwolić na działanie i nie przeszkadzać.
- Chodzi o to, aby urzędnicy przy zachowaniu najwyższej staranności, działając uczciwie, zgodnie z przepisami prawa mieli również prawo do błędu gospodarczego, aby decyzje w sprawie PPP nie były dla nich jak przysłowiowe decyzje sapera na polu minowym - podkreśla Danuta Kamińska.
Natomiast Jan Machowski mówi, że projekty, które Kraków zamierza realizować w modelu PPP, będą oparte na nowej ustawie w sprawie koncesji na roboty budowlane.
- Formułę koncesji sprawdziliśmy już realizując wspomniany parking niedaleko Wawelu. Oczywiście jesteśmy otwarci także na korzystanie z nowej ustawy o PPP. Wychodzimy jednak z założenia, że ważne jest stosowanie formuły PPP, bez wględu na tryb - podkreśla Jan Machowski.
Prezes Irena Herbst podziela pogląd, że samorządy i instytucje rządowe nie dysponują wystarczającymi pieniędzmi, aby zapewnić świadczenie usług publicznych na właściwym poziomie.
- Dlatego konieczna staje się współpraca z przedsiębiorcami prywatnymi. Takie współdziałanie daje też szansę na oszczędniejsze wydatkowanie środków - przekonuje prezes Irena Herbst. Uważa, że liczba inwestycji ramach realizowanych w formie PPP wyraźnie zwiększy się w 2010 roku.
27 lutego weszła w życie nowa ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym