ZMIANA PRAWA - Zadania wojewodów zostaną ograniczone do sprawowania nadzoru nad porządkiem publicznym i bezpieczeństwem.
Dzisiaj Rada Ministrów zajmie się projektem ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, która ma być elementem reformy administracji publicznej. Nowe rozwiązania przewidują wzmocnienie pozycji wojewody jako przedstawiciela władzy centralnej w województwie.
- Zaproponowane przez MSWiA rozwiązania są zasadniczo słuszne. Należało już wcześniej odebrać wojewodom kompetencje gospodarcze, a pozostawić uprawnienia policyjno-nadzorcze, gdyż na tym powinna polegać realna władza wojewody - mówi Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich.
Dzisiaj w województwie panuje dwuwładza: samorząd województwa ma pewne zadania, ale to wojewoda podejmuje ostateczne decyzje. Wojewoda prowadzi politykę regionalną, a powinien być tylko reprezentantem rządu w województwie, nie zaś gospodarzem. Gospodarzem jest samorząd zgodnie z konstytucją - dodaje Porawski.
Projekt określa zamknięty katalog funkcji sprawowanych przez wojewodę, oddziela administrację rządową od strukturalnej, wprowadza jednoosobową odpowiedzialność, przesuwa część zadań administracji publicznej do samorządów.
Zdaniem prof. Michała Kuleszy, doradcy ministra spraw wewnętrznych i administracji, wojewoda ma odpowiadać za sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa w skali województwa, sprawować nadzór nad prawną stroną działalności samorządu, kontrolować wykorzystanie majątku państwowego, a wreszcie reprezentować rząd w terenie. To ostatnie zadanie nie oznacza przecinania wstęg, ale koordynację pracy całej administracji rządowej w województwie, a także informowanie rządu o tym, co dzieje się w terenie.
Wojewodzie przydzielono także zadania związane z zarządzaniem kryzysowym. Jednocześnie wzmocniono jego uprawnienia kontrolne. O wynikach kontroli wojewoda będzie zobowiązany informować organ wyższego szczebla. Uzupełnieniem funkcji kontrolnych wojewody ma być możliwość wydawania poleceń obowiązujących wszystkie organy administracji rządowej w terenie. W sytuacjach nadzwyczajnych będzie on mógł wstrzymać wykonanie decyzji administracyjnej, a także wprowadzić dodatkowe obowiązki np. informacyjne o przebiegu egzekucji administracyjnej.
Uprawnienie wojewody do stanowienia aktów prawnych pozostaną podobne do tych co są obecnie. Nadal będą mogli wydawać rozporządzenia porządkowe w zakresie nieuregulowanym w ustawach lub innych przepisach wykonawczych, w przypadku gdy jest to niezbędne dla życia i zdrowia mieszkańców.
Mają też zostać zlikwidowane delegatury urzędów wojewódzkich (uchylona zostanie ustawa z 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie). W związku z tym powstanie konieczność uregulowania statusu wojewodów, delegatur i inspektorów, a także pracowników likwidowanych delegatur, jeśli w terminie trzech miesięcy nie zostaną im przedstawione nowe warunki pracy i płacy.
Termin wejścia w życie ustawy jest przewidywany na 1 stycznia 2009 r.
12 mln zł będzie kosztowała likwidacja 34 delegatur, które zatrudniają 1597 osób
Pozostało
88%
treści
Reklama
Reklama