zaloguj się do e-DGP
statystyki

Trzeba rozszerzyć katalog inwestycji uznawanych za cele publiczne

skomentuj

Jeżeli gmina nie chce uchwalić planu miejscowego przewidującego możliwość budowy instalacji produkującej energię elektryczną z odnawialnego źródła energii, inwestor może mieć trudności z uzyskaniem określenia warunków zabudowy.

Publikacja: 5 marca 2009, 10:12 Aktualizacja: 5 marca 2009, 10:12

Treść zablokowana

Aby przeczytać całość artykułu, musisz się zalogować. Jeśli posiadasz już login i hasło, wprowadź je. Jeśli nie, zapraszamy do bezpłatnej aktywacji konta.

Rejestracja jest darmowa!

Dostęp do treści w serwisie jest całkowicie bezpłatny. Wystarczy się zalogować. Jeśli jeszcze nie posiadasz konta, zapraszamy do jego stworzenia. Zajmie to nie więcej niż kilka minut.

Logowanie

Rejestracja › ‹ Logowanie › ‹ Zmiana hasła › ‹ Resetowanie hasła › ‹ Usuwanie konta

Rejestracja

Administratorem danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. z 2002 roku, nr 101, poz. 926 z późn. zm.) jest INFOR Biznes Sp. z o.o. z siedzibą ul. Okopowa 58/72,01-042 Warszawa i INFOR PL SA z siedzibą ul. Okopowa 58/72,01-042 Warszawa. Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez INFOR Biznes Sp. z o.o. i INFOR PL S.A., w celu świadczenia usług, w celu archiwizacji, a także sprzedaży produktów i usług oferowanych przez spółki Grupy INFOR PL oraz dla potrzeb działań marketingowych podejmowanych przez spółki z Grupy INFOR PL w tym przez INFOR Biznes Sp. z o.o. lub INFOR PL SA, samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami. Dane osobowe mogą być udostępniane spółkom z Grupy INFOR PL, jak i podmiotom współpracującym lub uprawnionym organom. INFOR Biznes Sp. z o.o. jak i INFOR PL SA zapewniają realizację uprawnień wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. z 2002 roku, nr 101, poz. 926 z późn. zm.), w szczególności umożliwiają ich poprawianie, jak i uzyskanie informacji odnośnie przetwarzania danych.









Komentarze: 5

  • 1: Conan the Librarian z IP: 80.53.75.* (2009-03-05 10:25)

    "Niestety, brzmienie i systematyka obowiązujących przepisów wywołuje wiele wątpliwości, czy budowę przez prywatnego inwestora instalacji produkującej energię elektryczną z odnawialnego źródła energii można traktować jako inwestycję celu publicznego. W praktyce rzadko zdarza się uzyskać decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego dla instalacji produkującej energię elektryczną z odnawialnego źródła energii, bowiem urzędnicy wskazują, iż taka instalacja nie jest wyraźnie ujęta w katalogu inwestycji stanowiących realizację celu publicznego" - dobrze by było, gdyby autorzy byli uprzejmi zapoznać się z orzecznictwem sądów administracyjnych oraz literatura w zakresie ustalenia zwrotu "inwestycja celu publicznego". Być może nie od rzeczy byłoby zerknąć do przepisu art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami zawierajacego katalog celów publicznych. Może tych wątpliwości byłoby mniej.

  • 2: Qwerty z IP: 213.155.189.* (2009-03-05 19:30)

    Drogi Conanie, Autorzy wyaźnie stwierdzają, iż obecnie tego typu inwestycje nie są uznawane za cel publiczny. Wskazują oni jednak, że powinny być! Aktualne orzecznictwo jest jednoznaczne i nie widzę, aby Autorzy z nim polemizowali. Sam uważam, że zmiana w tym zakresie powinna mieć miejsce zwłaszcza, że w porównaniu np. z masztami telefonii komórkowej (także prywatna własność - a jednak cel publiczny), elektrownie wiatrowe są ewidentnie pominięte. Pisze o tym m.in Minister Dziekoński w odpowiedzi na zapytanie Marszałka Komorowskiego (dwie opinie z 2008r.).
    Jest dla mnie rzeczą oczywistą, iż w celu realizacji założeń polityki Polski do Roku 2030 taka zmiana musi mieć miejsce. Jeżeli nie dla dużych parków wiatrowych, to przynajmniej dla instalacji pojedynczych.

  • 3: trele morele z IP: 78.8.116.* (2009-03-06 09:56)

    Do 2
    Taaa,
    Prywaciarz realizuje cel publiczny i ja jako właściciel nieruchomości na której ma on być zrealizowany jestem rugowany z mojej ziemi za marne grosze.

  • 4: Conan the Librarian z IP: 80.53.75.* (2009-03-06 14:35)

    @3 akurat nie masz racji, bo pokaż mi choć jedno, publiczne przedsiębiorstwo produkujące lub dystrybuujące energię elektryczną. A wywłaszczenie pod budwę sieci energetycznych jest jak najbardziej dopuszczalne.
    @2 Problem jest w skali przedsięwzięcia - czy jak postawie jeden wiatraczek na własne potrzeby i ewentualne nadwyżki będę oddawał do sieci, to realizuję cel publiczny, czy nie ? Co do biogazowni - poczytaj uważnie art. 6 pkt3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, co do wiatraków - masz rację, brak jest regulacji, dotyczy to również tzw. małych elektrowni wodnych.

  • 5: wandalis z IP: 217.113.228.* (2009-05-02 20:41)

    Skoro cel publiczny ma przypisane ustawowo przywileje, łącznie z wywłaszczeniem i odszkodowaniem za utracone działki gruntu zajętem pod inwestycje, to oczywiste, że należy objąć inwestycję celu publicznego decyzją organu urbanistycznego, co zapewni udział stron w postępowaniu administracyjnym, podobnie jest przed uchwaleniem planu miejscowego przez radę gminy. Jednakże w interesie społecznym (ogółu) może występować tylko jednostka samorządowa lub przedsiębiorstwo będące spółką S.A. (z udziałami Skarbu Państwa) nie spółką z O.O., która może zbankrutować zanim inwestycję ukończy i uruchomi.

Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
Zapisz się na bezpłatny newsletter Gazety Prawnej

Sonda:

Czy wręczyliście kiedykolwiek łapówkę lekarzowi?

Wyszukaj w Encyklopedii

Galerie zdjęć

Twarze Biznesu

Zapisz się na bezpłatny newsletter