statystyki

Koniec sporu o odwołania przy tańszych przetargach – zaniechania też wolno kwestionować

autor: Sławomir Wikariak29.11.2017, 08:31; Aktualizacja: 29.11.2017, 09:16
kontrola, urzędnik

Uchwały SN definitywnie kończą spór prawny i jednocześnie potwierdzają, że Krajowa Izba Odwoławcza postąpiła słusznie, zmieniając w tym roku swoją dotychczasową linię orzeczniczą.źródło: ShutterStock

Sąd Najwyższy potwierdził, że także przy zamówieniach poniżej progów unijnych można podważać poprawność zwycięskich ofert, w tym ich niezgodność ze specyfikacją lub kwestię wykluczenia firmy z przetargu

Reklama


Uchwały SN definitywnie kończą spór prawny i jednocześnie potwierdzają, że Krajowa Izba Odwoławcza postąpiła słusznie, zmieniając w tym roku swoją dotychczasową linię orzeczniczą. Wcześniej przez wiele miesięcy uznawała, że mimo ubiegłorocznej nowelizacji przepisów rozszerzających zakres czynności, na które przysługuje odwołanie poniżej progów unijnych, wciąż nie wolno kwestionować poprawności zwycięskich ofert.

Najnowsze stanowisko SN stawia kropkę nad i. Potwierdza też, że samorządy muszą uważać. Bo podważanie najkorzystniejszych ofert także poniżej progów unijnych jest dozwolone. „Przedmiotem zaskarżenia jest wybór najkorzystniejszej oferty, ale ten wybór może być skarżony z rozmaitych powodów. W niniejszych sprawach zarzuty dotyczyły tego, że wbrew stanowi faktycznemu zamawiający nie odrzucił oferty lub nie wykluczył oferenta z przetargu. Sąd Najwyższy sprecyzował, że ta kategoria zarzutów także determinuje ocenę, czy wybór najkorzystniejszej oferty został zgodnie ze standardami ustawy” - wynika z komunikatu dotyczącego wydanych 17 listopada 2017 r. dwóch jednobrzmiących uchwał SN (sprawy o sygn. akt III CZP 56/17 oraz III CZP 58/17).

Wąska interpretacja

Problem dotyczy zakresu czynności, na jakie przysługuje odwołanie poniżej progów unijnych. W obowiązującej od 28 lipca 2016 r. nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) ustawodawca rozszerzył katalog czynności, od których można składać odwołanie do KIO. Do art. 180 ust. 2 dodano pkt 6, który pozwala podważać czynności „wyboru najkorzystniejszej oferty”. Powszechnie uważano, że nowe brzmienie dopuszcza możliwość kwestionowania poprawności zwycięskich ofert. Mówiąc wprost – większość prawników spodziewała się, że nowelizacja pozwala przedsiębiorcom wykazywać, iż zwycięska oferta jest niezgodna ze specyfikacją lub też składająca ją firma powinna zostać wykluczona z przetargu.


Pozostało jeszcze 64% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama