zaloguj się do e-DGP
statystyki
15 stycznia 2009 r.

Ziobro: wyrok ws. Włodowa - niszczący dla oskarżonych

Były minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro (PiS) uważa, że kara bezwzględnego więzienia dla trójki oskarżonych o zabójstwo recydywisty we Włodowie jest dla nich "niszcząca".

"Sąd miał prawo do własnej oceny dowodów, ja ten wyrok szanuję, ale nie zgadzam się z nim i nie podzielam go"- podkreślił b. szef resortu sprawiedliwości.

Ziobro wyraził nadzieję, że obrona złoży w tej sprawie apelację. Zapowiedział też, że jeśli wyrok bezwzględnego więzienia zostanie utrzymany, to skieruje wniosek do prezydenta o ułaskawienie oskarżonych.

Przed sądem okręgowym w Olsztynie w czwartek zapadł wyrok w sprawie głośnego linczu we Włodowie. Trzech braci W. zostało skazanych za zabójstwo recydywisty na cztery lata więzienia. W przypadku braci W. sąd zastosował nadzwyczajne złagodzenie kary.

Skazani zostali również inni sprawcy linczu - Rafał W. został skazany za pobicie na rok pozbawienia wolności w zawieszeniu na trzy lata. Pozostała dwójka Wiesław K. i Stanisław M. - na 6 miesięcy w zawieszeniu za zbezczeszczenie zwłok.

"Wyrok nie powinien być aż tak surowy, zmieniający życie i kwalifikujący ich (oskarżonych-PAP) jako przestępców. Dla ludzi, którzy nigdy nie łamali prawa i działali w określonych warunkach, kara więzienia jest niszcząca, dla ich przyszłego życia i najbliższych" - powiedział dziennikarzom w czwartek w Olsztynie były minister sprawiedliwości.

Podkreślił, że za lincz we Włodowie odpowiedzialność ponosi państwo i przede wszystkim ono powinno być oskarżone, a nie ludzie, którzy zasiedli na ławie oskarżonych.

"Państwo w osobie funkcjonariuszy, którzy nie wywiązali się ze swoich zadań, również państwo, jeżeli chodzi o kierunek i liberalny model polityki karnej wobec groźnych przestępców. Wiemy, że ów recydywista, który zginął, był wyjątkowo groźnym przestępcą" - podkreślił Ziobro.

Zaznaczył, że jego decyzja, jako ministra sprawiedliwości, o wypuszczeniu oskarżonych z aresztu była słuszna. Dodał, że gdy oskarżeni opuszczali areszt, materiał dowodowy został już zebrany przez prokuratora i nie istniały przesłanki przemawiające za utrzymaniem aresztu, takie jak groźba ucieczki z kraju, mataczenia czy groźba popełnienia przestępstwa.

Do linczu we Włodowie doszło 1 lipca 2005 r. Wówczas sąsiedzi zaatakowali i zabili recydywistę Józefa C., który chodził po wsi z maczetą i groził ludziom. Mieszkańcy tłumaczyli, że zabili, ponieważ policja mimo ich próśb nie skierowała do wsi radiowozu.

Ziobro przyjechał w czwartek do Olsztyna, by wspierać kampanię kandydata PiS Jerzego Szmita w przedterminowych wyborach na prezydenta Olsztyna.


Źródło: PAP

Artykuł z dnia: 2009-01-15, ostatnia aktualizacja: 2009-01-15 17:07

Chcesz mieć dostęp do informacji finansowo-księgowych? Do bazy porad, aktów prawnych, orzec zeń, aktualnych wskaźników, wzorów pism i aktywnych druków? Zamów dostęp do Serwisu Księgowego Gazety Prawnej

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Infor Biznes Sp. z o.o.

Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Infor Biznes Sp. z o.o. lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Gazeta Prawna on Facebook

Komentarze: 55

  • 1: jątek z IP: 93.105.23.* (2009-01-15 18:07)

    Wyjątkowo zgadzam się z p. Ziobro, wina tylko po stronie Państwa,nie może tak być aby bandyta miał większą ochronę prawną niż pokrzywdzony,jestem byłym ławnikiem i nigdy bym się pod takim wyrokiem nie podpisał

  • 2: ed z IP: 78.8.240.* (2009-01-15 18:19)

    Kiedy ten skompromitowany chłopczyk przestanie komentować wyroki sądów w sprawach, które go nie dotyczą.

  • 3: iudex z IP: 77.243.235.* (2009-01-15 18:28)

    ja również zgadzam się z Ziobrem, sąd postąpił bardzo źle poddając się prokuraturze (która zwykle w nosie ma sprawiedliwość a walczy wyłącznie o "statystyki" i jak najwyższe wyroki - niestety to jest u nich punktowane) i wydając tak surowy wyrok.
    Argumenty uczelnianych profesorków którzy pojęcia o życiu i sali sądowej nie mają są nie na miejscu, to przez takich jak oni w Polsce skazuje się nawet za pobicie włamywacza a w USA uniewinnia za jego zabójstwo.

    Kara powinna być,nawet duża ale w zawieszeniu(2l.na5), plus ewentualnie jakieś dodatkowe środki. 4 lata życia za bezwartościowego społecznie bandytę-recedywistę, który sam sprowokował atak i wielokrotnie z ostrzem w ręku groził śmiercią innym ludziom, to za dużo. O żadnej resocjalizacji nie ma tu mowy, bo ci ludzie nie chcieli zabić tylko (słusznie zresztą) pobić.

    Założę się że ten sędzia w podobnej sytuacji postąpiłby identycznie (ewentualnie stchórzył i poczekał się za plecami odważniejszych którzy zrobiliby to za niego).

  • 4: karol l/ z IP: 91.94.72.* (2009-01-15 18:49)

    Wiadomość została ukryta ze względu na złamanie prawa lub regulaminu.

  • 5: mar z IP: 83.25.186.* (2009-01-15 18:56)

    mam film z pijanym awanturnikiem kopiącym w cudze drzwi, gościu rzuca w ludzi taboretami, gania ich z zamiarem pobicia, krzyczy ze ich wykończy a Sąd w Elblągu na to że nie widzi znamion przestępstwa bo nic się nie stało

  • 6: maryna z IP: 83.25.186.* (2009-01-15 19:05)

    Różnie bywa z tymi Sądami spotkałem sie nawet z takim Sądem gdzie stan upojenia alkoholowego został uznany za czynnik łagodzący i tak napisano w uzasadnieniu wyroku

  • 7: lucek z IP: 83.25.186.* (2009-01-15 19:11)

    Skoro policja nic nie zrobiła to i sąd by nic nie zrobił bo jak mar napisał to sie w główce nie mieści, przecież tylko groził i machał maczetą

  • 8: ob z IP: 78.8.75.* (2009-01-15 19:51)

    do 6: maryna -> a ja spotkałem się z sytucją, gdzie stan upojenia alkoholowego był podstawą uniewinnienia - i to był sprawiedliwy wyrok... - co ty na to ?

  • 9: Andrzej z IP: 91.150.223.* (2009-01-15 20:35)

    Do zdarzenia doszło w okresie kiedy faktycznie nie działała policja stąd działanie oskarżonych jak najbardziej zmierzało do przywrócenia porządku publicznego a przekroczenie granic obrony koniecznej w takich ekstremalnych warunkach usprawiedliwione i uprawniające Sąd do odstąpienia od wymierzania kary.

  • 10: Tomek z IP: 83.3.88.* (2009-01-15 20:46)

    (karol l/ ) przepraszam, ale jeśli nazywasz PO liberałami, to się mylisz. Oni co najwyżej udają liberałów. Pana Ziobro tu muszę pochwalić, choć uważam, że jak był ministrem, to się nie powinien zajmować sprawami jakiegoś jednego skorumpowanego lekarza, bo takich jest tysiące, albo dziesiątki tysięcy. Tylko się tym wygłupił. Tutaj zachował się jednak bardzo szlachetnie. Moje pytanie jest inne: gdzie jest pan Ćwiąkalski, obecny minister i co ma do powiedzenia w tej sprawie? Czy były minister musi interweniować w obronie obywateli, którzy nie doczekawszy się pomocy policji, na która płacą podatki, sami w obawie o życie swoich bliskich i własne, wymierzyli karę biegającemu z maczetą recydywiście? Gdzie jest urzędujący minister???
    Tak, powinni zostać skazani przez sąd za zabójstwo, a następnie ułaskawieni przez prezydenta, który w wyjątkowych (a ta taką jest) sytuacjach to powinien zrobić i tyle. Tylko wniosek o to powinien złożyć Ćwiąkalski. Szacunek dla pana Ziobro za to.

Twój komentarz
"pulapka na slonie" - jak bot wypelni to pole, to komentarz sie nie doda nazwa pola (author) jest dobrana specjalnie, prawdziwe pole to comment_author
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Newsletter

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie. Najświeższe informacje, porady i orzecznictwo z prawa cywilnego i gospodarczego. Zapisz się na bezpłatny newsletter GazetaPrawna.pl

Sonda:

Czy becikowe powinno zostać zlikwidowane?

Poprzednie głosowania

Tematy i serwisy tematyczne