statystyki

Efekt 500 plus w referacie sędziego rodzinnego [OPINIA]

autor: Aleksandra Partyk16.08.2017, 18:00
Ci rodzice, którzy udawali, że samotnie wychowują dzieci, nadal będą tak postępować, tyle tylko, że uzyskają tytuł wykonawczy, którego jednak nie będą egzekwować.

Ci rodzice, którzy udawali, że samotnie wychowują dzieci, nadal będą tak postępować, tyle tylko, że uzyskają tytuł wykonawczy, którego jednak nie będą egzekwować.źródło: ShutterStock

Niedawna nowelizacja ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (znana bardziej jako ustawa 500 plus) może sporo namieszać w referacie sędziów rodzinnych. Należy spodziewać się wzrostu liczby kierowanych do sądów spraw o alimenty. Także tych fikcyjnych.

Reklama


Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2016 r. poz. 195; dalej: ustawa 500 plus), która to regulacja weszła w życie z 1 sierpnia 2017 r., świadczenie wychowawcze 500 plus na dane dziecko nie przysługuje, jeżeli osobie samotnie wychowującej dziecko nie zostało ustalone, na rzecz tego dziecka od jego rodzica, świadczenie alimentacyjne na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, chyba że:

1) drugi z rodziców dziecka nie żyje;

2) ojciec dziecka jest nieznany;

3) powództwo o ustalenie świadczenia alimentacyjnego od drugiego z rodziców zostało oddalone;

4) sąd zobowiązał jedno z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka i nie zobowiązał drugiego z rodziców do świadczenia alimentacyjnego na rzecz tego dziecka;

5) dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach.

Cel jak najbardziej słuszny...

Przytoczony przepis, wespół z innymi regulacjami ustawy, miał z założenia uderzyć w te rodziny z jednym dzieckiem, w których dla spełnienia kryterium pozwalającego na przyznanie świadczenia 500 plus pomija się drugiego z opiekunów, po to, aby odpowiednio zmniejszyć dochód w rodzinie. Jak wynika z uzasadnienia projektu nowelizacji tej ustawy, napływały sygnały o rodzicach (niebędących małżeństwem), którzy niezgodnie z rzeczywistością informowali, że jedno z nich samotnie wychowuje dziecko, co wykluczało zaliczenie drugiego z rodziców do składu rodziny i nie pozwalało na uwzględnienie jego dochodu do ustalenia prawa do uzyskania świadczenia wychowawczego. Projektodawca uznał więc za celowe uzależnienie jego przyznania osobie samotnie wychowującej dziecko po: „wyczerpaniu możliwości dochodzenia świadczeń alimentacyjnych od drugiego rodzica dziecka, chyba że z przyczyn obiektywnych (...) jest to niemożliwe” (uzasadnienie projektu ustawy).

Istotnie, dążenie do wyeliminowania sytuacji nadużywania prawa poprzez celowe zaniżanie dochodów po to, by otrzymać świadczenie przysługujące zależnie od wysokości tych dochodów, byłoby działaniem w pełni celowym i słusznym.

...ale wykonanie nie najlepsze


Pozostało jeszcze 66% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama