statystyki

Braki w jednolitym europejskim dokumencie zamówienia nie są podstawą do odrzucenia oferty

autor: Sławomir Wikariak26.07.2017, 10:00; Aktualizacja: 26.07.2017, 11:56
pieniądze, kasa, banknot

Nowe przepisy pozwalają stosować kryterium odnoszące się do kwalifikacji zawodowych i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia pod warunkiem, że ma to znaczący wpływ na jakość jego wykonaniaźródło: ShutterStock

Taki m.in. wniosek płynie z najnowszego raportu Krajowej Izby Odwoławczej. Odpowiada on również na wiele innych pytań związanych ze stosowaniem przez zamawiających i oferentów znowelizowanego prawa zamówień publicznych.

Reklama


Opublikowana właśnie „Informacja o działalności Krajowej Izby Odwoławczej w 2016 r.” zawiera nie tylko dane statystyczne, znajduje się w niej także część poświęcona działalności merytorycznej KIO. Jest ona o tyle istotna, że w połowie ubiegłego roku weszła w życie nowelizacja ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.; dalej: p.z.p.), jedna z większych, jeśli nie największa od czasu jej uchwalenia. Trudno więc się dziwić, że właśnie nowe przepisy stanowiły największe wyzwanie, także dla KIO.

– Z uwagi na powszechny zakres zastosowania na pierwszy plan wysuwały się zagadnienia dotyczące jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (JEDZ), w tym kompletności tego oświadczenia, możliwości jego wyjaśniania, zakresu uzupełniania, prawnej doniosłości daty uzupełnionego oświadczenia. W orzeczeniach wydanych w tym roku ujawniają się kolejne problemy dotyczące JEDZ, które są związane z wykluczeniem wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 p.z.p. oraz relacją informacji wynikających z JEDZ oraz z treści oferty w przypadku zastosowania przy ocenie kryterium kwalifikacji personelu – mówi Magdalena Grabarczyk, wiceprezes i rzecznik prasowy KIO.

PROBLEM. Co zrobić, gdy JEDZ jest niepełny

JEDZ to rodzaj oświadczenia własnego wykonawcy, w którym potwierdza on spełnianie warunków i brak przesłanek do wykluczenia z przetargu. Aż do wyboru najkorzystniejszej oferty dokument zastępuje wszystkie pozostałe. Jednym z pierwszych problemów, jakie musiała rozstrzygnąć KIO, była dopuszczalność jego uzupełniania na podstawie art. 26 ust. 3 p.z.p. Otóż zdaniem części zamawiających przepis ten dotyczy tylko dokumentów potwierdzających spełnianie warunków i w efekcie wykluczali oni oferentów, którzy mieli niepełny JEDZ. Izba jednak nie podzieliła tego stanowiska. „W okolicznościach faktycznych, których dotyczył wyrok w sprawie o sygn. akt KIO 2444/17, JEDZ nie zawierał wymaganych informacji dotyczących ubezpieczenia. Izba nie podzieliła poglądu o konieczności wykluczenia wykonawcy z powodu niewykazania warunków udziału w postępowaniu i uznała, że choć wykonawca nie potwierdził w JEDZ ubezpieczenia z tytułu ryzyka zawodowego, to nie oznacza to automatycznie, że nie spełnia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej. Wyrażono pogląd, że wolą ustawodawcy było nałożenie w takiej sytuacji na zamawiającego obowiązku zastosowania art. 26 ust. 3 p.z.p.” – można przeczytać w informacji rocznej KIO.


Pozostało jeszcze 84% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama