statystyki

Czerwona podeszwa (nie) tylko dla Louboutina

autor: Marek Rumak04.07.2017, 09:53; Aktualizacja: 04.07.2017, 10:20
Maleją szanse na monopol czerwonej podeszwy.

Maleją szanse na monopol czerwonej podeszwy.źródło: ShutterStock

Słynny projektant chciał zyskać monopol na kolor spodu butów na obcasie. Wydana kilka dni temu opinia rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości nadzieję na to oddala.

Reklama


22 czerwca 2017 r. rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości UE Maciej Szpunar wydał opinię na temat możliwości zastrzeżenia na wyłączność określonego koloru dla podeszwy butów. Sprawa dotyczy słynnych wyrobów Christiana Louboutina – stylisty i projektanta słynącego głównie z projektowania damskich butów na wysokich obcasach. Charakterystycznym elementem, swoistym znakiem rozpoznawczym jego wyrobów jest słynna czerwona podeszwa.

Istota sporu

Nie dziwi zatem, że w 2009 r. Louboutin zgłosił jako znak towarowy Beneluksu (obejmujący Holandię, Belgię, Luksemburg) do rejestracji graficzny znak towarowy zawierający w sobie właśnie czerwony kolor podeszwy.

Co istotne, Louboutin zastrzegł jako znak towarowy jedynie czerwony element – czyli podeszwę, a nie kontury buta czy kształt jako całość. Po uzyskaniu rejestracji (zgłoszenie ograniczono do butów na wysokich obcasach) Louboutin pozwał holenderską spółkę Van Haren o naruszenie jego praw do znaku, bo wprowadzała do obrotu buty na obcasach z czerwoną podeszwą, ale w cenie znacznie niższej.

Powództwo uwzględniono, ale sąd holenderski – w wyniku sprzeciwu od wyroku zaocznego złożonego przez Van Haren – nabrał wątpliwości, czy tego rodzaju oznaczenia mogą być w ogóle rejestrowane jako znaki towarowe i zadał Trybunałowi pytanie prejudycjalne następującej treści:


Pozostało jeszcze 76% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Agnieszka Witońska-Pakulska(2017-07-17 18:35) Zgłoś naruszenie 00

    Nie zgadzam się ze stanowiskiem, że "zmonopolizowanie przez pojedyncze firmy kolorów np. podeszw czy guzików, byłoby zgubne dla mody". Generalizacja w tym przypadku jest zupełnie nieuzasadniona. Jak widać na przykładzie Louboutina kolor może i - w tym przypadku zdecydowanie powinien być - zastrzegany jako znak towarowy. Trzeba jedynie rozsądnie przyznawać taką ochronę. W żadnym natomiast wypadku nie można zgodzić się, że stanowiskiem, że możliwość rejestracji koloru jako znaku towarowego byłaby "zgubna dla mody". Szerzej na ten temat we wpisie na blogu http://www.flcatwalk.pl/2017/07/17/louboutine-czerwona-podeszwa/

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama