statystyki

Nowelizacja k.p.a.: Co się zmieni w urzędach i sądach administracyjnych

autor: Mateusz Kania, Olga Kotarska, Katarzyna Król30.05.2017, 08:44; Aktualizacja: 30.05.2017, 09:39
Firmy czeka sporo zmian w urzędach, ale także w sądach administracyjnych.

Firmy czeka sporo zmian w urzędach, ale także w sądach administracyjnych.źródło: ShutterStock

1 czerwca br. wchodzi w życie nowelizacja kodeksu postępowania administracyjnego. To element szerszego pakietu „100 zmian dla firm” przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju, które z założenia mają ułatwić działalność przedsiębiorcom. Dziś przybliżamy wybrane nowości, które przyspieszą przebieg postępowania i ułatwią uzyskanie decyzji, a także zmienią zasady procedury odwoławczej. Odpowiadamy na wybrane pytania

Reklama


Nowelizacja kodeksu postępowania administracyjnego (ustawa z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw; Dz.U. poz. 935) wprowadza m.in. kilka nowych generalnych reguł, na których powinno się opierać każde postępowanie administracyjne. Wśród nich m.in. zasadę pewności prawa: w podobnych przypadkach organ powinien rozstrzygać sprawy zgodnie z powszechnie przyjętą, ugruntowaną praktyką.

● Znajomy przedsiębiorca uzyskał pozytywną decyzję w postaci odstąpienia od wymierzenia kary. Czy w podobnym przypadku ja też mogę na taką liczyć?

Nic nie stoi na przeszkodzie, by podczas postępowania wskazać na rozstrzygnięcia zapadłe w podobnych sprawach. Przede wszystkim organy sprawdzą, czy okoliczności istotne dla rozstrzygnięcia sprawy są takie same w tych przypadkach oraz czy można uznać orzeczenie dotyczące innego przedsiębiorcy jako wpisujące się w utrwaloną praktykę orzekania.

Poza tym są jeszcze wyjątki, kiedy organ pomimo tożsamości okoliczności może wydać inne rozstrzygnięcie, np. w przypadku oczywistej niezgodności praktyki z prawem. Czasem bywa bowiem tak, że organy wydają podobne decyzje, bo wymieniają się doświadczeniem, korzystają z komentarzy. Zdarza się, że wszyscy popełniają ten sam błąd, który ktoś zauważa dopiero po latach, dokonując samodzielnej analizy przepisów. W takim wypadku uzasadnione będzie odstąpienie od utrwalonego schematu bez naruszenia zasady pewności prawa.

Wskazuje się na jeszcze jeden wyjątek: ważny interes publiczny – to pojęcie jest na tyle niedookreślone, że kryje w istocie olbrzymi katalog wyłączeń, w praktyce mogąc mocno ograniczyć funkcjonowanie tej zasady.

● Co, jeżeli organ niesłusznie rozstrzygnął sprawę wbrew ustalonej praktyce?

Może to stanowić główny zarzut złożonego przez przedsiębiorcę odwołania lub – na dalszym etapie – skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

● Czy jako utrwaloną praktykę można wskazać rozstrzygnięcia zapadłe przed wejściem w życie omawianych zmian?

Tak, nic nie stoi na przeszkodzie, by w postępowaniach prowadzonych po nowelizacji k.p.a. wskazywać rozstrzygnięcia zapadłe przed wejściem w życie zmian.


Pozostało jeszcze 89% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama