Samorząd powinien się promować, zwłaszcza jeśli ma silne argumenty, które tworzą atrakcyjną ofertę - dla inwestorów, dla turystów, dla każdego, z kim chciałby ów samorząd współpracować, w tym również z innymi samorządami czy organizacjami, z instytucjami naukowymi - także za granicą.
Od tego, jak gmina jest postrzegana na zewnątrz, zależy, czy do danej gminy będą przekazywane budżetowe środki na inwestycje, czy będzie w stanie uzyskać środki pomocowe na różnego rodzaju projekty. Jeżeli gmina dzięki promocji jest znana i wysoko stoi w rankingu, wtedy uzyskuje większe szanse na pozyskanie funduszy, a także wzrasta zainteresowanie inwestorów danym terenem. Nie bez znaczenia jest również dzięki promocji regionu zwiększenie - ruchu turystycznego.
Teraz, gdy jednostki samorządu terytorialnego współzawodniczą o kapitał inwestycyjny, najlepszym rozwiązaniem wydaje się traktowanie gminy jako firmy i stosowanie w niej zasad czysto rynkowych. W tej branży firma podobnie jak gmina nie może skutecznie działać bez odpowiedniej reklamy, marketingu i public relations. Promocja jest procesem ciągłym i wymaga odpowiednich zabiegów i materiałów promocyjnych. Promocja służy rozwojowi miast, przekonuje do walorów gospodarczych czy kulturalnych. Przyciąga inwestorów, turystów, a poprzez to generuje realne, choć rzadko natychmiastowe zyski.

Środki promocji

Samorządy powinny promować swoje działania wszędzie tam, gdzie dostrzegają potencjalnych partnerów, w tych sferach, które chcą rozwijać, które mają być siłą napędową lokalnej gospodarki. W obecnych czasach promocja urasta do jednego z najważniejszych zadań, jakie stoją przed samorządem. Do dyspozycji jest wiele środków współczesnej komunikacji: publikacje własne, prasa codzienna, ekonomiczna, gospodarcza czy turystyczna, media elektroniczne, jak radio, telewizja czy internet. To także targi, wystawy i konferencje. Jednak o skutecznej promocji można mówić wtedy, gdy dobre opinie o działalności samorządu przekładają się na nowe inwestycje i miejsca pracy. W konsekwencji powinna wzrosnąć zamożność mieszkańców i zasobność finansów publicznych. Mieszkańców i samorząd stać wtedy na więcej.
Dobra i skuteczna promocja to również inwestycja w rozwój, wyższą jakość życia mieszkańców. Bo w ślad za taką promocją idzie kapitał, a przede wszystkim ludzie, którzy szukają dla siebie nowych szans na dobrą pracę, dobrą szkołę, dobre mieszkanie, wypoczynek w miejscu bezpiecznym i dobrze urządzonym.

Jak promować

Liczy się każdy skuteczny sposób promocji. Jednak skuteczna promocja to przede wszystkim: filmy reklamowe, foldery, billboardy, uczestnictwo w konferencjach, targach, konkursach, wystawach. To także działania i niemałe pieniądze, przeznaczone na patronat wartościowych, oryginalnych inicjatyw i przedsięwzięć - gospodarczych, kulturalnych, sportowych, które budują markę, a także poczucie wspólnoty całej społeczności. Jeśli przykładowo gmina dba o wysoki poziom oświaty, zdrowia, komunikacji publicznej, bezpieczeństwa i pracy urzędników, to przecież przekłada się to na pozytywne opinie, w których dana gmina przedstawiana jest jako pozytywny przykład sprawnie działającego samorządu. W czasie dynamicznego rozwoju turystyki, pozyskiwania inwestorów, wymiany młodzieży i współpracy międzynarodowej różnych środowisk branżowych promocja okazuje się niezbędną.
Tworzenie, jak i promocja produktu turystycznego to zadanie nie tylko dla gmin. Samorządy w wykonywaniu tych zadań powinny wspierać podmioty z biznesu turystycznego. A więc właścicieli hoteli, moteli, innych miejsc noclegowych, właścicieli zakładów gastronomicznych, transportowych, placówki kultury, administratorów atrakcji turystycznych. To właśnie te podmioty wspólnie, za pośrednictwem regionalnej albo lokalnej organizacji turystycznej, powinny promować produkt turystyczny. Będzie to tańsze i lepsze. Podmioty te w zasadzie nie są konkurentami. Powinny uzupełniać się w wykonywaniu zadań promocyjnych.
KTO MOŻE POMÓC W PROMOCJI
Witryny organizacji turystycznych, które mogą pomóc w promocji gminy i regionu:
• Polska Organizacja Turystyczna: www.pot.gov.pl. Można przejrzeć na tych stronach niektóre wydawnictwa turystyczne w formie elektronicznej. Są także informacje na temat nowości i zmian w branży turystycznej, organizacji konferencji i szkoleń.
• Polska Agencja Rozwoju Turystyki: www.turystyka-ekspert.pl. Portal jest centrum profesjonalnej informacji biznesowej i prawnej skierowanej do samorządów lokalnych i branży turystycznej. Zamieszczone są aktualne ustawy i opisane kwestie związane z działalnością turystyczną.
• Polska Izba Turystyki: www.izbyturystyki.pl. Znajdują się tu m.in. opinie prawne związane z ustawą o usługach turystycznych. Na witrynie opublikowany jest też Informator Turystyki Polskiej ITP.
• Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze: www.pttk.pl. Portal zawiera wszelkie informacje popularyzujące turystykę i krajoznawstwo. Jest tu także instrukcja znakowania szlaków turystycznych.

Oferta turystyczna

W celach promocyjnych można powołać także lokalną organizację turystyczną (LOT). Jej członkami powinni być przedstawiciele gmin albo powiatu i przedstawiciele biznesu turystycznego. Do tworzenia i działania regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych stosuje się przepisy prawa o stowarzyszeniach.
Do samorządu gminnego należy inspiracja działań promocyjnych, koordynacja i zabezpieczenie finansowe. Źródeł pozyskania finansowania może być kilka: środki własne z budżetu gminy, sponsorzy, fundusze unijne lub inne środki pomocowe. Ponadto władze gminne powinny stosować zachęty dla organizatorów turystyki, np. zmniejszając opodatkowanie.
Przed stworzeniem oferty turystycznej trzeba się również zastanowić się nad tym, która z preferowanych form turystyki na terenie gminy stwarza najlepsze warunki do jej uprawiania. Może to być np. turystyka przyrodnicza. Może to być oferta spędzenia kilkunastu dni w gospodarstwach agroturystycznych. Jest to szansą dla gmin wiejskich. Magnesem przyciągającym turystów do gminy jest możliwość aktywnego wypoczynku, połączona z udziałem w pracach wiejskich, poznaniem codzienności życia na wsi, tradycji, zanikającej obrzędowości i warsztatów rzemieślniczych (np. garncarskich, kuźni). Innym sposobem ściągania turystów jest oferta wypoczynku weekendowego. Jest to szansa dla gmin wiejskich i miejsko-wiejskich usytuowanych w niedalekiej odległości od aglomeracji miejskich. Nie można zapomnieć o tym, że w gminie, która chce postawić na turystykę, powinno powstać centrum lub punkt informacji turystycznej. To w tych punktach turysta powinien dowiedzieć się wszystkiego o produkcie turystycznym na miejscu oraz przez telefon.
PRZYKŁAD
SKUTECZNA PROMOCJA NAWET W CHINACH
Władze Koszalina zdają sobie sprawę, że takich miast jak Koszalin są na świecie tysiące i w swoje strategii promocji doszły do wniosku, że muszą się czymś wyróżniać. Promocja miasta oparta jest na skutecznej reklamie, marketingu i public relations. Dzięki temu Koszalin znalazł uznanie w oczach chińskich inwestorów. Dbałość o dobre relacje z azjatyckimi firmami zaowocowała nadaniem miastu tytułu jednego z 50 najlepszych do inwestowania miast dla chińskich przedsiębiorców. Koszalin znalazł się w doborowym gronie laureatów obok takich potęg jak: Nowy Jork, Bangkok czy Kuala Lumpur. W mieście działają dwa chińskie zakłady Athletic Manufacturing (branża rowerowa) oraz produkujący sprzęt DVD Digital View. Do lokowania inwestycji właśnie w Koszalinie skusiła Chińczyków specjalna strefa ekonomiczna. Koszalin nie posiadał własnej strefy, ale samorządowcom udało się utworzyć podstrefę strefy słupskiej. Dzięki temu powstało pierwsze w Europie Chińskie Centrum Produkcyjne, w którym przygotowano już grunty na przyjęcie nowych inwestycji chińskich firm.