Sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru, jeżeli przestał się on podobać konsumentowi - nawet jeśli był nieużywany.
Chcę kupić siostrze sweter w prezencie gwiazdkowym. Czy siostra będzie mogła zwrócić go, gdyby nie był w odpowiednim rozmiarze, albo nie spodobałby się jej - pyta pan Adam z Chojnic.
Sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć z powrotem zakupu tylko dlatego, że przestał się on podobać nabywcy.
Dotyczy to także sytuacji, w której okaże się, że towar był w nieodpowiednim rozmiarze. Sprzedawca nie musi przyjąć go, nawet jeżeli nie było używany. Fakt, że sweter nie spodobał się osobie obdarowanej lub był za duży lub za mały, nie oznacza, że jest niezgodny z umową. Konsument nie może więc domagać się wymiany go na inny.
Kupując sweter w prezencie, radzimy zapytać, czy będzie można oddać towar po okazaniu paragonu. Niektóre sklepy, szczególnie sieciowe, dopuszczają taką możliwość i określają termin, w jakim wolno tego dokonać. Ograniczenia co do zwrotu nie obowiązują jedynie podczas zakupów w sklepie, a nie przez internet (czytaj na tej stronie) lub w ramach sprzedaży wysyłkowej.
PODSTAWA PRAWNA
• Art. 8 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).