Czy firma w dzisiejszych czasach, która w jakikolwiek sposób próbuje sprzedawać coś w internecie może nie oferować elektronicznych kanałów płatności? To raczej niemożliwe. Ale ważne jest również to, z jakich kanałów płatności korzysta, aby zwiększyć sprzedaż oraz właściwie zabezpieczyć transakcje.

Prowadzenie działalności gospodarczej także w sieci, a nie tylko za pomocą placówek naziemnych, prowadzi niewątpliwie do zwiększenia obrotów firmy. Kluczową kwestią w kanale internetowym jest zaproponowanie swoim klientom szerokiego wachlarza bezpiecznych metod płatności za sprzedawane towary czy usługi. Płatności te muszą być wygodne i proste dla kupującego, odpowiadać na jego potrzeby w danej chwili. Zakres oraz forma oferowanych kanałów płatności może decydować o tym, czy konsument dokona zakupu, czy jednak z niego zrezygnuje (np. ze względu na brak możliwości zapłacenia z poziomu telefonu komórkowego lub brak dostępnych środków na rachunku bankowym).

Udostępnianie płatności elektronicznych w sklepie internetowym to standard, przed którym uciec się nie da. Ważne jest zatem, aby oferować modele płatności dostosowane do różnych rodzajów prowadzonej działalności. Może to być klasyczny proces zakupowy, w którym płatność jest wyodrębnionym elementem ścieżki zakupowej, a klient każdorazowo podaje dane karty płatniczej lub realizuje płatność z konta bankowego, logując się do bankowości internetowej swojego banku. Ale może to być również proces zakupowy, w którym dzięki temu, iż sklep posiada długotrwałą relację z kupującym (klient powracający), sam proces płatności może być skrócony do niezbędnego minimum, np. dzięki usłudze płatności jednym kliknięciem. Płatność odbywa się wtedy bez każdorazowego podawania danych weryfikacyjnych, czyli np. bez podawania numeru karty płatniczej lub potwierdzania transakcji w bankowości internetowej. Dążąc do uproszczenia procesu płatniczego można pójść jeszcze dalej i w przypadku usług świadczonych w sposób powtarzalny zastosować płatności cykliczne (abonamentowe), dzięki którym możliwe jest obciążenie instrumentu płatniczego użytkowania bez jego udziału, a na podstawie uprzednio udzielonej zgody. Osobny wymiar dostosowania się do potrzeb klientów stanowią także metody płatności umożliwiające finalizowanie transakcji zakupowej w przypadku nieposiadania przez klienta wystarczających środków finansowych – płatności odroczone, czy ratalne.

Pamiętajmy też, że dla klienta ważne jest także bezpieczeństwo transakcji zakupowej. Patrząc na ogromną ilość ofert na rynku oraz tempo powstawania nowych podmiotów sprzedających w internecie, weryfikacja naszego sklepu może być dla niego utrudniona. Ważne jest zatem, aby przedsiębiorca był rozpoznawalny, a zakup w jego sklepie wiązał się z jak najwyższym poziomem bezpieczeństwa. Korzystanie z usług największych na rynku operatorów płatności zwiększa postrzeganie sklepu, jako bezpiecznego i zaufanego dla konsumenta.

Wielu przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają przygodę ze sprzedażą w Internecie może mieć z tym kłopot. Nowe firmy w sieci muszą szybko znaleźć klientów, często potrzebują pomocy w prowadzeniu biznesu, aby zwiększyć swoją efektywność i popularność na rynku.

Postanowiliśmy zapytać jednego z liderów rynku jak działa współpraca e-sklepów na rynku internetowym z operatorem płatności, na co mogą liczyć, a na co uważać podczas prowadzenia e-biznesu.

Kto może skorzystać z oferty PayU?

Z jednej strony skupiamy się na obsłudze dużych firm, z drugiej strony mamy specjalny dedykowany program dla małych i średnich przedsiębiorstw, nie nakładamy przy tym żadnych wymogów dotyczących potencjalnych obrotów naszych partnerów. Co do zasady jedynym warunkiem jest to, aby potencjalny partner prowadził działalność gospodarczą.

A co jest ważne przy nawiązaniu współpracy?

W przypadku małych i średnich sklepów nastawiamy się na szybkość procesu nawiązania współpracy. Od strony potencjalnego partnera proces ten jest samoobsługowy: przedsiębiorca otwiera stronę PayU i wypełnia tam formularz, który kończy się wygenerowaniem umowy elektronicznej. De facto nie musi wchodzić w bezpośredni kontakt z naszym pracownikiem. Proces jest zautomatyzowany.

Kiedy e-sklep jest gotowy na współpracę z wami?

W dużej mierze gotowość opiera się na kwestiach technicznych. Zdarza się, że przedsiębiorca rejestruje się w PayU, nie mając jeszcze dostępnej lub mając niekompletną stronę, za pośrednictwem której chce realizować sprzedaż. My, jako nadzorowana instytucja płatnicza, mamy obowiązek sprawdzenia, czy i jak taka strona działa, czy nie są na niej sprzedawane towary niezgodne prawem lub, czy wszystkie wymogi informacyjne wobec kupujących zostały spełnione. Abyśmy mogli rozpocząć współpracę sklep musi zamieścić na swojej stronie regulamin zawierający wszystkie dane kontaktowe i dokładnie opisane zasady zakupu, zwrotu czy reklamacji sprzedawanych towarów bądź usług.

Na rynku pojawia się sporo startupów, nowych firm, które być może mogłyby chcieć skorzystać z waszych usług. Czy macie jakiś program mentoringu?

Staramy się być blisko rynku startupów. Co prawda nie prowadzimy programu akceleracyjnego , ale monitorujemy rynek i z każdym przedsiębiorcą indywidualnie możemy uzgodnić ew. usługi dodatkowe. Posiadamy natomiast system benefitowy – razem z różnymi partnerami oferujemy usługi przydatne w prowadzeniu e-biznesu. Mogą to być usługi księgowe, e-mail marketingowe, PR-owe, czy nawet zdjęcia potrzebne w sklepie internetowym i nasi partnerzy oferują to w ramach programu benefitowego z dużymi rabatami.

W czym mogą pomóc płatności elektroniczne przedsiębiorcy

To, że partner został zaakceptowany przez PayU może mieć znaczenie w budowie wizerunku. Nasza marka ma rozpoznawalność na poziomie marek bankowych. Sklep musi dawać gwarancję, że zakup jest bezpieczny, my możemy w tym pomóc.

A co z ewentualnym bezpieczeństwem e-sklepu?

Bronimy sprzedawców przed tzw. oszukańczymi transakcjami kartowymi – np. zapobiegamy płatnościom kradzionymi kartami. Całą dobę monitorujemy takie zachowania i nie dopuszczamy do skutku transakcji, które budzą nasze uzasadnione podejrzenia.