statystyki

Trzy scenariusze po wniosku Ziobry ws. TK: Najpewniejszy to uwiarygodnienie sędziów PiS

autor: Małgorzata Kryszkiewicz, Grzegorz Osiecki16.01.2017, 07:10; Aktualizacja: 16.01.2017, 07:54
Rysują się trzy możliwe scenariusze konsekwencji.

Rysują się trzy możliwe scenariusze konsekwencji.źródło: Wikimedia Commons

Wniosek Ziobry może mieć na celu nie tylko odsunięcie od sędziowania trójki blisko współpracującej z Andrzejem Rzeplińskim, ale także zatwierdzenie orzekających wybranych ostatnio.

Reklama


Współpracownicy ministra sprawiedliwości zapewniają, że podstawą wniosku są ważne kwestie proceduralne. – Istotna jest stabilność prawa. Dziś jedni mówią, że trybunał może rozstrzygać o konstytucyjności wyboru przez Sejm sędziów TK, inni, że nie może. Nie ma pewności prawa i potrzebne jest rozstrzygnięcie – wyjaśnia Michał Wójcik, wiceminister sprawiedliwości.

Rysują się trzy możliwe scenariusze konsekwencji.

1. Przełamanie blokady Rzeplińskiego

Otwarcie drogi do uwiarygodnienia statusu trzech spornych sędziów TK wybranych przez PiS – taki może być cel wniosku złożonego przez Ziobrę. Pierwsze bowiem, czym będzie musiał się w tej sprawie zająć TK, to zbadanie, czy ma kompetencje do rozstrzygania o konstytucyjności wyborów sędziów dokonywanych przez Sejm. Jeśli uzna, że tak, nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby również stwierdził zgodność z konstytucją kontrowersyjnych uchwał, na podstawie których obecny Sejm wybrał do TK Henryka Ciocha, Mariusza Muszyńskiego oraz Lecha Morawskiego. Uwiarygodnienie wyboru trójki sędziów może zapaść także przy przeciwnym orzeczeniu (zakładającym, że TK nie może zajmować się tego typu uchwałami). – Moim zdaniem TK nie ma kompetencji do badania takich uchwał i ostatnią instancją, która może dokonać oceny, jest prezydent, który czyni to, przyjmując bądź nie ślubowanie od wybranych sędziów – mówi poseł PiS Bartłomiej Wróblewski.

Nad tym, czy trybunał jest władny oceniać uchwały Sejmu, TK już się pochylał. Było to w styczniu ub.r., kiedy zwrócili się do niego posłowie opozycji. Chcieli, aby uznał, że niezgodne z ustawą zasadniczą są uchwały o: unieważnieniu wyboru przez poprzedni Sejm pięciu sędziów oraz o powołaniu przez obecny pięciu innych. TK sprawę umorzył, gdyż uznał, że zaskarżone uchwały nie mogą być uznane za akty normatywne, a skoro tak, to nie ma kompetencji do ich kontrolowania. To jednak nie oznacza, że tym razem trybunał postąpi tak samo.


Pozostało jeszcze 41% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Komentarze (4)

  • Inspektor Pracy(2017-01-17 08:07) Zgłoś naruszenie 10

    Aż co najmniej 10 przykładów w jednej tylko Ustawie PO--mostowej złamania Konstytucji RP, oraz jak to działanie usprawiedliwił Sędzia TK i następnie Tusk . -Dlaczego tego nie chcieli widzieć w Trybunale Rzeplinskiego jak orzekali?: Dz. U. 2008 nr 237 poz. 1656: --;: 1. Wsteczne działanie ustawy z 2008 aż na rok 1999, na niekorzyść tak zatrudnionych pracowników – pozbawienie z automatu ( wobec tych niewykazanych na nowych listach) przez wsteczne działanie Ustawy 9 lat pracy z poprzedni rozporządź zaliczanych do tych warunków. 2. ....art 4 pkt4 ustawy..Pozbawienie nawet tych co na rok 1999 spełniali wymóg co najmniej 15 lat pracy w tych warunkach z praw wynikłych z uprzedniego rozporządzenia tylko dlatego, że byli młodsi wiekiem gdyż wg dodatkowo wprowadzonego wstecznego zapisu w tym przepisie nie mogli mieć siłą rzecz jeszcze nowego warunku 25 lat pracy na tą datę w ogóle. Ci którzy odchodzili wcześniej bo byli starsi wiekiem mieli często mniej lat pracy w tych warunkach- (co na to Konstytucja RP -dyskryminacja ze względu na wiek) … 3. w art 12 wprowadzono niby uczciwą zasadę, że ma się liczyć tylko rzeczywisty czas pracy więc wszelka absencja w tym chorobowa jest odliczana nawet ta która była związana z tymi warunkami (co na to -obowiązek naprawienia szkody ) ,ale to jeszcze nic, ... 4. ..zapomnieli dodać na zasadzie równości stron wobec prawa, że ponad- ustawowy czas pracy który za komuny i postkomuny był w PRL u nagminny i nie tylko, powinien być na odmianę doliczany?...... -, … 5. .... no i wprowadzono nowe tabele prac w tych warunkach (bez prawa kontroli sądowej zakresu tych wykazów – sąd nie może ich rozszerzać—jakby zjedli wszystkie rozumy -np: dyz ruchu na kolei ma ,dyz ruchu w elektrowni -niema ) (też się kłania Konstytucja.!....)... 6. .... ..Okradli też tym samym wszystkich tak wykołowanych z ochrony przedemerytalnej w stosownym do poprzednich lat wieku..co łącząc z Ich stanem zdrowia przez długie lata w tych warunkach pozbawia Ich lekarskiej zgody na dalszą prace na tych stanowiskach a to często oznacza bezrobocie!!!. 7. .. . mało ...aby otrzeć łzy płaczącym wprowadzono REKOMPENSATY ( czyli faktycznie uznali własne złodziejstwo ) -uznanie. wg wzoru którego całe zespoły matematyków i prawników nie potrafią do dzisiaj w ZUS ie poprawnie rozszyfrować. . Dodatkowo... chcesz ją otrzymać ,musisz dożyć tego nowego 67r wieku życia i bez sklerozy w praktyce nie zapomnieć o to złożyć do ZUS wniosek. --tacy bezczelni._ 8.....Oznacza to też ,że osoby które nie dożyją 67r życia rekompensaty nie otrzymają !!!... 9...Zbieranie składek za zatrudnionych na tych stanowiskach po 2008r od bardzo młodych obecnie ludzi składek dodatkowych za te pomostówki bez zagwarantowania Im prawa do tej emerytury ….”ukryty zakazany Konstytucją RP dodatkowy Podatek”” 10.Ta Oligarchia doprowadziła do tego że starsi robotnicy chociaż także nie pracowali na wg obecnej listy stanowisk szkodliwych i niebezpiecznych , skorzystali z przywilejów za tą prace zgodnie z poprzednim rozporządzeniem otrzymując w wieku 60 lat po 4 tys emerytury a młodsi dłużej zatrudnieni w tych warunkach otrzymają 2800 emerytury pod warunkiem ze będą pracować do 67 r życia. --chciałem też zwrócić uwagę ,że poniżej wymieniona Ustawa w żadnym punkcie nie odwołuje dotychczasowego aktu prawnego przyznającego wcześniejszym Rozporządzeniem Emerytury Pomostowej w wersji z 1983r a Takie głupie POmylone Rządy ,takie dyspozycyjne Trybunały.-

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Inspektor Pracy(2017-01-17 08:05) Zgłoś naruszenie 00

    0 przykładów w jednej tylko Ustawie PO--mostowej złamania Konstytucji RP, oraz jak to działanie usprawiedliwił Sędzia TK i następnie Tusk . -Dlaczego tego nie chcieli widzieć w Trybunale Rzeplinskiego jak orzekali?: Dz. U. 2008 nr 237 poz. 1656: --;: 1. Wsteczne działanie ustawy z 2008 aż na rok 1999, na niekorzyść tak zatrudnionych pracowników – pozbawienie z automatu ( wobec tych niewykazanych na nowych listach) przez wsteczne działanie Ustawy 9 lat pracy z poprzedni rozporządź zaliczanych do tych warunków. 2. ....art 4 pkt4 ustawy..Pozbawienie nawet tych co na rok 1999 spełniali wymóg co najmniej 15 lat pracy w tych warunkach z praw wynikłych z uprzedniego rozporządzenia tylko dlatego, że byli młodsi wiekiem gdyż wg dodatkowo wprowadzonego wstecznego zapisu w tym przepisie nie mogli mieć siłą rzecz jeszcze nowego warunku 25 lat pracy na tą datę w ogóle. Ci którzy odchodzili wcześniej bo byli starsi wiekiem mieli często mniej lat pracy w tych warunkach- (co na to Konstytucja RP -dyskryminacja ze względu na wiek) … 3. w art 12 wprowadzono niby uczciwą zasadę, że ma się liczyć tylko rzeczywisty czas pracy więc wszelka absencja w tym chorobowa jest odliczana nawet ta która była związana z tymi warunkami (co na to -obowiązek naprawienia szkody ) ,ale to jeszcze nic, ... 4. ..zapomnieli dodać na zasadzie równości stron wobec prawa, że ponad- ustawowy czas pracy który za komuny i postkomuny był w PRL u nagminny i nie tylko, powinien być na odmianę doliczany?...... -, … 5. .... no i wprowadzono nowe tabele prac w tych warunkach (bez prawa kontroli sądowej zakresu tych wykazów – sąd nie może ich rozszerzać—jakby zjedli wszystkie rozumy -np: dyz ruchu na kolei ma ,dyz ruchu w elektrowni -niema ) (też się kłania Konstytucja.!....)... 6. .... ..Okradli też tym samym wszystkich tak wykołowanych z ochrony przedemerytalnej w stosownym do poprzednich lat wieku..co łącząc z Ich stanem zdrowia przez długie lata w tych warunkach pozbawia Ich lekarskiej zgody na dalszą prace na tych stanowiskach a to często oznacza bezrobocie!!!. 7. .. . mało ...aby otrzeć łzy płaczącym wprowadzono REKOMPENSATY ( czyli faktycznie uznali własne złodziejstwo ) -uznanie. wg wzoru którego całe zespoły matematyków i prawników nie potrafią do dzisiaj w ZUS ie poprawnie rozszyfrować. . Dodatkowo... chcesz ją otrzymać ,musisz dożyć tego nowego 67r wieku życia i bez sklerozy w praktyce nie zapomnieć o to złożyć do ZUS wniosek. --tacy bezczelni._ 8.....Oznacza to też ,że osoby które nie dożyją 67r życia rekompensaty nie otrzymają !!!... 9...Zbieranie składek za zatrudnionych na tych stanowiskach po 2008r od bardzo młodych obecnie ludzi składek dodatkowych za te pomostówki bez zagwarantowania Im prawa do tej emerytury ….”ukryty zakazany Konstytucją RP dodatkowy Podatek”” 10.Ta Oligarchia doprowadziła do tego że starsi robotnicy chociaż także nie pracowali na wg obecnej listy stanowisk szkodliwych i niebezpiecznych , skorzystali z przywilejów za tą prace zgodnie z poprzednim rozporządzeniem otrzymując w wieku 60 lat po 4 tys emerytury a młodsi dłużej zatrudnieni w tych warunkach otrzymają 2800 emerytury pod warunkiem ze będą pracować do 67 r życia. --chciałem też zwrócić uwagę ,że poniżej wymieniona Ustawa w żadnym punkcie nie odwołuje dotychczasowego aktu prawnego przyznającego wcześniejszym Rozporządzeniem Emerytury Pomostowej w wersji z 1983r a Takie głupie POmylone Rządy ,takie dyspozycyjne Trybunały.--

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama